Table of Contents Table of Contents
Previous Page  209 / 242 Next Page
Show Menu
Previous Page 209 / 242 Next Page
Page Background

209

SAMENVATTING

definieerde patiënttevredenheid als de reactie van de patiënt bestande uit een ‘cognitieve

evaluatie’ en een ‘emotionele reactie’ op de zorg die hij kreeg.

18

Deze subjectieve affectieve

component zorgt ervoor dat het meten van tevredenheid een uitdaging is, omdat vaak niet

alle belangrijke punten wordenmeegenomen en het ‘minimaal klinisch belangrijk verschil’ -

wat betekent de kleinste betekenisvolle verandering die een patiënt met zekerheid herkent

- moeilijk te beschrijven is.

19

De tevredenheid van de MDL-artsen varieerde niet significant tussen de drie verschillende

alternatieven. Dus hoewel MDL-artsen met elke vorm van sedatie tevreden waren, gaven

patiënten hun voorkeur aan een diepe sedatie met propofol. Waarbij een belangrijk

criterium voor de tevredenheid van de patiënt is dat hij/zij niets van de procedure gemerkt

heeft.

Diepe sedatie wordt normaliter met propofol bereikt, omdat het een snel werking en

korte werkingsduur heeft. Echter, propofol heeft een relatief smalle therapeutische brede.

Dat verhoogd de kans op sedatie gerelateerde cardiopulmonale problemen.

20

Tijdens

propofol sedatie traden er bij 47% van de patiënten (28/60) respiratoire voorvallen op, in

de midazolam/fentanyl groep bij 43% (26/60), maar in de alfentanil groep slechts bij 13%

(8/60) (p<0.001).

Patiënten die alleen alfentanil hadden gekregen, voelden zich minder slaperig, konden

sneller communiceren en hadden, gezien de nu geldige ontslagcriteria, op kortere termijn

na het einde van de procedure na huis kunnen worden ontslagen.

Diep gesedeerde patiënten laten vaker een niet voldoende spontane ademhaling zien en

hebben vervolgens hulp nodig om een vrije luchtweg te houden. Anaesthesia closed claims

analyses - die de negatieve uitkomsten tijdens anesthesie onderzoeken - suggereren dat

tijdens diepe sedaties ernstige complicaties kunnen optreden zelfs met excellent opgeleid

en getraind anesthesia personel.

21

Daarom kan patiënttevredenheid niet doorslaggevend zijn omtrent de beste manier van

sedatie voor een specifieke procedure. Rex et al.

22

onderzocht de tevredenheid en de

bereidheid van patiënten om terug te komen voor een herhaaldelijke colonoscopie in

twee verschillende groepen: de eerste groep had sedatie met midazolam en meperidine

gekregen, de tweede groep kreeg sedatie alleen op aanvraag. Hoewel de pijnscores hoger

waren in de “sedatie zo nodig” groep, waren er 31 van de 34 patiënten ‘’zeer tevreden’’ en

3 ‘’enigszins” tevreden. Dit suggereert dat patiënttevredenheid niet sec afhankelijk is van

de gebruikte geneesmiddelen en de eventueel ervaren pijn, maar ook van de compliance

van een patiënt en zijn eigen persoonlijkheidsstructuur.

23

Patienttevredenheid alleen kan

daarom niet de cruciale factor in de keuze van de geschikte vorm van analgo-sedatie voor

een specifieke procedure zijn.