Robin van Rijthoven

167 Dankwoord (Acknowledgements) A graag deed. In de beginjaren deed ik dit onder de bezielende leiding van Claire Hulsman. Claire, ik wil jou bedanken voor het vertrouwen dat je altijd in me gehad hebt binnen dat practicum en de gesprekken die we met elkaar gevoerd hebben. Jij zag toen al in dat het voor mij van belang zou zijn om te gaan promoveren en je hebt er alles aan gedaan om mij zover te krijgen dat ik dat ging doen: van overtuigende gespreksvoering tot het regelen van een sollicitatiegesprek voor een heuse promotieplek. Hoewel het die plek niet geworden is, is het er (mede dankzij jou) toch van gekomen. Ik hoop dat je trots op me bent dat het is gelukt en wil je danken voor het vertrouwen dat jeme toen al gegeven hebt. Later toen Claire stopte, werd het klinisch practicum leerproblemen geleid door Geert Thoonen en Tijs Kleemans. Als coördinatoren hebben jullie me vleugels gegeven. Ik werd als professional door jullie serieus genomen en gestimuleerd bij te dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs op de universiteit. Ik groeide in mijn rol als docent, maar ook als onderwijsontwikkelaar. Iets wat later in mijn carrière nog erg goed van pas is gekomen. Dank heren dat jullie me deze kansen en dit vertrouwen gegeven hebben. Sinds die tijd hebben jullie altijd interesse getoond in mijn bezigheden. In lijn met de hiervoor genoemde mensen wil ik ook alle andere collega’s van PWO bedanken die met me samengewerkt hebben enme gevoed hebben inmijn ontwikkeling tot de docent die ik vandaag de dag ben. Het zijn er te veel om te noemenmaar ik ben jullie allen dankbaar. Uiteindelijk kwamen alle geplante zaadjes of alle aangewakkerde vuurtjes in 2016 tezamen tijdens een Interacademiale van PWO want toen sprak jij, Anna Bosman, mij aan na een kritische opmerking over didactiek van mijn kant. Je bleek me naar aanleiding van die opmerking graag te betrekken bij een nieuw te ontwikkelen lerarenopleiding voor het primair onderwijs. Dit was het moment in mijn loopbaan dat er in mijn hoofd een knop om ging en ik wist wat ik wilde doen. Ik las alles wat los en vast zat over onderwijs, volgde iedereen op twitter, ging met iedereen het gesprek aan en liep over van enthousiasme en toewijding om het doel dat we samen gesteld hadden te behalen. Nu zes jaar later is onze lerarenopleiding een feit en in Nijmegen en ver daarbuiten bekend onder de naam Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO). Mijn inzet en hart voor onze opleiding groeide met het jaar en dat betekende helaas dat ik afscheid moest nemen van mijn werk bij OPM. PWPO had me nodig, maar je beschermde samen met mij de tijd om ook mijn proefschrift te kunnen afronden. Anna, ik ben je onwaarschijnlijk dankbaar voor wat je in me zag toen ik het nog niet zag. Ik dank je voor alle kansen die je me binnen PWPO gegeven hebt, het vertrouwen dat je daarin altijd naar me uitgestraald hebt en voor de vele mooie gesprekken die we over onderwijs gevoerd hebben. Ik dank je voor je luisterend oor en wijze raad als het ging over mijn proefschrift en de uitgestoken hand als leidinggevende toen ik bij OPM wegging en mijn onderzoek in eigen tijd moest gaan doen. Tot slot dank ik je voor de inspiratie die je me biedt in hoe je in het leven en je werk staat, voor je revolutionaire ideeën over onderwijs die ik echt heel waardevol acht en de manier

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw