Nanke Dokter

Hoofdstuk 4 Schooltaalontwikkeling stimuleren Hoe kan het schooltaalaanbod van leraren in groep 3 en 4 tijdens de rekeninstructie worden getypeerd? Welke schooltaalstimulerende strategieën laten ze zien? Hangt het schooltaalstimulerende gedrag samen met de achtergrondkenmerken van de leraren, de gebruikte didactische werkvormen of de groep waarin ze lesgeven? Is er samenhang te vinden tussen het schooltaalaanbod en de gebruikte schooltaalstimulerende strategieën? 4.1 Inleiding In Hoofdstuk 1 is aangegeven dat schooltaal substantieel verschilt van de taal die leerlingen thuis leren en dat leerlingen die de schooltaal beter beheersen ook beter presteren op school. Het is belangrijk dat leraren tijdens de rekenles zelf schooltaal gebruiken en aandacht hebben voor de schooltaalontwikkeling van hun leerlingen. Uit Hoofdstuk 3 bleek dat leraren tijdens hun rekeninstructie kansen kunnen creëren voor het inzetten van schooltaalstimulerende strategieën door bepaalde werkvormen te gebruiken. Tijdens de didactische werkvormen gesprek en uitleg zijn er volgens experts kansen voor het toepassen van schooltaalstimulerende strategieën en werd er gecon- stateerd dat leraren inderdaad zulke strategieën vertonen tijdens deze werkvormen. Onduidelijk was echter in welke mate ze de strategieën gebruikten en of de ingezette strategieën samenhingen met het eigen schooltaalaanbod in hun lessen. De hoofd- vraag die in dit hoofdstuk zal worden beantwoord luidt daarom als volgt: In welke mate stimuleren leraren basisonderwijs schooltaalontwikkeling van leer- lingen tijdens de klassikale rekeninstructie in groep 3 en 4? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt onderzocht welke schooltaalkenmer- ken er in de groepen 3 en 4 tijdens de rekeninstructie werden gebruikt. Ook wordt onderzocht in welke mate leraren schooltaalstimulerende strategieën inzetten. De gevonden strategieën worden gerelateerd aan de achtergrondkenmerken van de leraren. De deelvragen die hiervoor werden geformuleerd luiden als volgt: 2a In welke mate gebruiken leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaal tijdens de werkvormen uitleg en gesprek in de klassikale rekeninstructie? 2b In welke mate hangen verschillen in het schooltaalaanbod tijdens de klassikale rekeninstructie van leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 samen met de didactische werkvormen die ze gebruiken, de groep waarin ze lesgeven en achtergrondkenmerken van de leraren? 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0