Gelezen, geleefd, gedeeld

34 Erpenbeck legt ook de uitdagingen van interculturele communicatie en be- jegening bloot. Daarover delen Gé en ik anekdotische herinneringen. Het meest spectaculaire verhaal gaat over onze reis van het theologische se- minarie in Seoul naar het internationale vliegveld. Dat was een andere uit- werking van hoe omgaan met de ander vanuit welke intentie, rol en verant- woordingsgevoel dan ook tot ongeziene ontvouwing van onderweg-zijn kan leiden… en dat grotendeels omdat men zich te veel laat leiden door haar/zijn eigen veronderstellingen in de ontmoeting met de ander. Weiβt du, wie du jetzt zum Heim zurückkommst? I don‘t know. Richard holt einen Stadtplan […] Und dann sieht er, wie Osarobo, der von Niger über Libyen nach Italien und von Italien nach Berlin gekommen ist, noch nie von irgendeiner Stadt einen Stadtplan und noch nie von irgendei- nem Land eine Landkarte gesehen hat. Und dann steht er mit Osarobo gemeinsam auf, zieht sich die braunen Schuhe an, die am bequemsten sind, und begleitet ihn auch auf dem Rückweg (154). Dat onderweg-zijn en dat onderweg blijven met de ander, met elkaar is misschien de grootste theologische opdracht ook voor een theoloog-religie- wetenschapper die met emeritaat gaat. Theologie kent niet alleen de tijden maar ook het ritme (dans) van het komen-ging-gegaan. Lieve Gé, dank dat jij ook voor mij de “bruine en goed lopende schoenen” hebt aangedaan. Sinds 2015 hebben we heel wat wegen met elkaar afge- legd, ook de ervaring van doodlopende straten delen we – maar ook die ervaringen horen bij het leven van komen-ging-gegaan. Ga met God en anderen – God gaat met je mee en anderen ook! Jenny Erpenbeck, Gehen, ging, gegangen , Bange, C., Verlag Gmbh 2015 Bestel via: https://bit.ly/tip-gehen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0