Sonja Mensch

152 Chapter 8 Van slechts twee instrumenten waren zowel de betrouwbaarheid als de validiteit en responsiviteit bestudeerd. Van alle acht instrumenten waren of de essentiële statistische eigenschappen niet bestudeerd, of de methodologische kwaliteit schoot tekort, of de uitkomsten van verschillende onderzoeken spraken elkaar tegen. Hoofdstuk 3. Ontwikkeling en inhoudelijke validiteit van Movakic: een nieuw instrument voor de evaluatie van motorische vaardigheden bij kinderen met ernstig meervoudige complexe beperkingen. De bestaande instrumenten uit de systematische literatuurstudie zijn vervolgens getoetst op toepasbaarheid voor de doelgroep. Naar aanleiding van deze toetsing bleek dat geen van de instrumenten geschikt waren of aangepast konden worden. Door een expertgroep van zes (kinder)fysiotherapeuten en een ergotherapeut, werd systematisch een nieuw beoordelingsinstrument ontwikkeld voor motorische vaardigheden op het ‘activiteiten’ niveau. Alle experts waren werkzaam in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen en hadden meer dan 15 jaar ervaring met de doelgroep. De volgende stappen werden afgelegd: 1. Opstellen van criteria waaraan een instrument voor deze doelgroep moet voldoen, 2. Opstellen van een lijst met relevante motorische vaardigheden, 3. Ontwerpen van een structuur en lay-out van het instrument, 4. Een pilotstudie naar de toepasbaarheid. De expertgroep besloot dat het een vragenlijst zou moeten worden in plaats van zoals gebruikelijk is, een observatietest van vaardigheden op één moment. Deze vragenlijst dient ingevuld te worden door een behandelend (kinder)fysiotherapeut en is gebaseerd op diens kennis van de motorische mogelijkheden van het kind over enige tijd. Het resultaat was Movakic ( mo torische va ardigheden van ki nderen met ernstig meervoudige c omplexe beperkingen), een vragenlijst bestaande uit 12 situaties/ groepenmet een variabel aantal items, elkmet zijn eigen sub-vragen. De items betreffen motorische vaardigheden die gaan over de onderdelen; handhaven van een houding, activiteiten in een houding, transfers (houdingswisselingen) en voortbewegen. Zie voor de structuur van Movakic deze tabel:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw