Nanke Dokter

48 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen 3.2 Kansrijkheid van didactische werkvormen In deze paragraaf wordt de eerste deelvraag behandeld. Deze luidt: 1a Welke didactische werkvormen bieden volgens experts (de meeste) kansen voor het stimuleren van de schooltaalontwikkeling van leerlingen in groep 3 en 4 tijdens de klassikale rekeninstructie? Eerst wordt ingegaan op de resultaten van de bevraging van 33 experts rekenen, Nederlandse taal en onderwijskunde, gericht op de mogelijkheden van didactische werkvormen om schooltaalbevorderend gedrag te vertonen. In Tabel 3.1 staat een overzicht van het percentage experts dat kansen ziet voor het vertonen van school- taalstimulerende strategieën van de leraar binnen de vijf didactische werkvormen die voorkomen bij de rekeninstructie in groep 3 en 4. Hoe hoger de score, hoe hoger het percentage experts is dat verwacht dat de schooltaalstimulerende strategie kan voor- komen binnen die werkvorm. Tabel 3.1 Percentage experts (N=33) dat kansen ziet voor vertonen van schooltaalstimulerende strategieën binnen bepaalde didactische werkvormen Schooltaal- stimulerende strategieën Typen gedrag Uitleg Gesprek Taakinstructie Taakevaluatie Organisatie Totaal gemiddelde Gericht op schooltaalbegrip van leerlingen 1 Hardopdenkend voordoen ( modeling ) 91 48 48 64 33 57 2 Betekenis geven 88 79 52 91 21 67 3 Verbeterd herhalen van eigen uiting 64 67 52 85 18 57 4 Herhalen van eigen correcte uiting 70 55 42 70 18 51 5 Herformuleren van eigen uiting 73 58 45 70 18 53 6 Visualiseren 94 55 73 70 45 67 Totaal gemiddelde begrip 80 60 52 74 26 58 Gericht op schooltaalproductie van leerlingen 1 Vragen om preciezer te formuleren 33 88 18 97 06 48 2 Aanwijzingen geven m.b.t. taalgebruik 61 73 52 85 30 60 3 Prikkelende opmerkingen maken 76 82 48 88 15 62 4 Verbeterd herhalen van uiting van leerling 39 91 18 91 09 50 5 Herhalen van correcte uiting van leerling 39 76 18 88 06 45 6 Herformuleren van uiting van leerling 39 94 15 88 03 48 Totaal gemiddelde productie 48 85 28 89 12 52 Totaal gemiddelde percentage schooltaalstimulerende strategieën 64 73 40 83 19 56 Door de oordelen van de experts wordt bevestigd dat bepaalde didactische werkvor- men mogelijk meer gelegenheid bieden voor het vertonen van schooltaalstimulerende strategieën dan andere. Bij alle werkvormen, behalve bij organisatie , ziet meer dan de

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0