Nanke Dokter

Hoofdstuk 3 Didactische werkvormen en schooltaal Wanneer hebben leraren kansen voor het vertonen van schooltaalstimulerend gedrag? Tijdens welke didactische werkvormen kunnen leraren in groep 3 en 4 schooltaal- stimulerende strategieën vertonen tijdens de rekeninstructie? Wat zeggen experts erover en wat laten leraren daadwerkelijk aan strategieën zien tijdens de verschillende didactische werkvormen? Hoe worden de didactische werkvormen gebruikt tijdens de rekeninstructie? 3.1 Inleiding Uit de in Hoofdstuk 1 besproken literatuur (Barwell, 2016; Nystrand, 1997; Swain, 2005; Zwiers, 2008) bleek dat verwacht kan worden dat een dialogisch georganiseerde instructie het meest effectief zal zijn voor het stimuleren van schooltaalontwikkeling. De werkvormen gesprek en taakevaluatie zijn het meest gericht op de dialoog tussen de leraar en de leerlingen. Theoretisch gezien kan dus worden verondersteld dat deze didactische werkvormen meer kansen geven voor het stimuleren van de schooltaal- ontwikkeling van leerlingen dan de werkvormen uitleg , taakinstructie of organisatie tijdens de instructie in de rekenles. De assumptie is dat leraren die de rekenles zo ontwerpen dat wanneer er meer ruimte is voor gesprek en taakevaluatie dan voor uitleg , taakinstructie en organisatie , de schooltaalontwikkeling van hun leerlingen beter kunnen stimuleren. In dit hoofdstuk zal antwoord worden gegeven op de eerste drie onder- zoeksvragen: 1a Welke didactische werkvormen bieden volgens experts (de meeste) kansen voor het stimuleren van de schooltaalontwikkeling van leerlingen in groep 3 en 4 tijdens de klassikale rekeninstructie? 1b Welke schooltaalstimulerende strategieën gebruiken leraren basisonderwijs tijdens de rekeninstructie in groep 3 en 4 tijdens de verschillende didactische werkvormen? 1c In welke mate creëren leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 kansen voor het vertonen van schooltaalstimulerende strategieën door de verschillende (combinaties van) didactische werkvormen die ze inzetten tijdens de klassikale rekeninstructie? 3

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0