Nanke Dokter

Hoofdstuk 9 De effectiviteit van de interventie Zijn er bij pabostudenten veranderingen waar te nemen in de vier domeinen zoals beschreven in het integratief model voor professionele groei? Is de interventie gerealiseerd zoals bedoeld? Veranderen de kennis en attitude van pabostudenten over schooltaal- stimulerende strategieën door de interventie? Veranderen schooltaalstimulerende strategieën die studenten in de praktijk inzetten voor en na de interventie? Welke effecten noemen de docent rekenen/wiskunde en de studenten na de interventie? Welk leerproces maken studenten door die de interventie hebben gevolgd zoals was bedoeld? 9.1 Ontwerp en realisatie van de interventie De onderzoeksvraag die in deze paragraaf wordt beantwoord luidt: Is de interventie verlopen zoals bedoeld? Om deze vraag te beantwoorden worden de observaties van de bijeenkomsten tijdens het interventietraject, de evaluatie van de docent rekenen/wiskunde en de evaluaties van de studenten geanalyseerd om na te gaan of de in Hoofdstuk 7 beschreven ontwerpcriteria zijn gerealiseerd zoals bedoeld. In deze paragraaf wordt alleen de mening van de docent en de studenten met betrekking tot de uitvoering van de interventie besproken; de ervaren effecten komen aan de orde in Paragraaf 9.5. De uitgeschreven teksten van de evaluaties zijn te vinden in Bijlagen 8 en 9. Van ieder criterium wordt in deze paragraaf beschreven in hoeverre de uitvoering van de interventie voldeed aan de geplande operationalisering van dat criterium. 1 Substantiële duur De duur van de interventie werd bepaald door de context: het bestaande aanbod besloeg een kwartaal (tien weken) met daarin acht bijeenkomsten in verband met twee stageweken. Er bleven zes lesmomenten over door lesuitval als gevolg van een feest- dag en verwachte afwezigheid van de studenten in verband met het halen van een deadline. Hoewel de studenten minder bijeenkomsten hadden dan was ingepland, hebben ze wel de volledige ingeplande tijd kunnen werken aan de opdracht. In de evaluatie scoren de studenten op de stelling ‘Er was genoeg tijd om de opdracht te doen’ gemiddeld 3.29 op een 5-punts Likertschaal (SD=.81, range 1-5). Op twee na vulden de studenten een 3 of 4 in, wat betekent dat de meesten redelijk tevreden waren 9

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0