Nanke Dokter

Hoofdstuk 8 Opzet van het onderzoek naar de effectiviteit van de interventie Hoe is het onderzoek naar de effectiviteit van de interventie opgezet? Wie waren de participanten, welke instrumenten zijn gebruikt en welke analyses zijn uitgevoerd? 8.1 Onderzoeksopzet De effectiviteit van de interventie is onderzocht door een voor- en nameting bij zowel de experimentele als de controlegroep. Hierbij zijn de kennis en attitude ten aanzien van schooltaal en schooltaalstimulerende strategieën onderzocht door middel van een kennistoets en een attitudevragenlijst. De inzet van schooltaalstimulerende strate- gieën in de praktijk is onderzocht door video-opnamen van de rekeninstructie van studenten te analyseren op strategiegebruik. De ervaren effecten van de interventie zijn onderzocht door bij de studenten een evaluatievragenlijst af te nemen en de docent te interviewen. Naast de effectiviteit van de interventie is de uitvoering van de interventie zelf onderzocht. Het verloop van de interventie is geobserveerd en vier bijeenkomsten zijn geëvalueerd door middel van korte, open interviews met de docent. Een overzicht van de onderzoeksopzet is te vinden in Figuur 8.1. Figuur 8.1 Overzicht van de onderzoeksopzet VOORMETING INTERVENTIE NAMETING OBSERVATIE Verloop interventie INTERVIEW Evaluatie docent Studenten experimentele & controlegroep TOETS Kennis Studenten experimentele & controlegroep TOETS Kennis VRAGENLIJST Attitude VRAGENLIJST Attitude OBSERVATIE EN ANALYSE VIDEO - OPNAME Strategiegebruik OBSERVATIE EN ANALYSE VIDEO - OPNAME Strategiegebruik Studenten experimentele groep EVALUATIE VRAGENLIJST Ervaren effecten interventie Docent INTERVIEW 8

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0