Nanke Dokter

10 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen Vervolgens wordt onderzocht in welke mate leraren basisonderwijs in groep 3 en 4 schooltaalstimulerende strategieën inzetten tijdens de werkvormen uitleg en gesprek bij de klassikale rekeninstructie. Ook wordt onderzocht of er samenhang bestaat tussen de gebruikte schooltaalstimulerende strategieën en achtergrondkenmerken (leeftijd, ervaring en vooropleiding) van de leraren en met contextfactoren (didactische werk- vormen, groep en groepsgrootte). Tot slot wordt onderzocht of er samenhang bestaat tussen het vertoonde schooltaalaanbod en de gebruikte schooltaalstimulerende strate- gieën van leraren tijdens de klassikale rekeninstructie in groep 3 en 4. Naast achtergrondkenmerken en contextfactoren kunnen ook leraarkenmerken zo- als kennis, attitude en vaardigheid ten aanzien van schooltaal tijdens de rekeninstructie van belang zijn bij het vertonen van schooltaalstimulerend gedrag. In Hoofdstuk 5 worden deze drie kenmerken nader beschouwd. Er wordt beschreven in welke mate leraren basisonderwijs kennis hebben over schooltaalstimulerend gedrag, hoe hun attitude is met betrekking tot het stimuleren van schooltaal tijdens de rekeninstructie en in welke mate ze zelf schooltaalvaardig zijn. Ook wordt onderzocht of er samenhang bestaat tussen kennis, vaardigheid en attitude en de achtergrondkenmerken leeftijd, leservaring, vooropleiding en de contextfactor klassengrootte. Als laatste wordt be- schreven of er samenhang bestaat tussen het schooltaalaanbod dat de leraren in groep 3 en 4 laten zien tijdens de rekeninstructie, de daarbij gebruikte schooltaalstimu- lerende strategieën en hun kennis, attitude en vaardigheden met betrekking tot school- taal.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0