Ben van der Hilst

384 leraren van de scholen die meededen met de praktijksimulaties over het invoeren van de teamstructuur. Fieny bedank ik voor het mogelijk maken van het onderzoek in de mbo-scholen. Frank, heel veel dank voor de werkplezier-verhogende samenwerking bij enkele onderdelen van dit promotie-onderzoek. Wanneer het onderzoek of de adviespraktijk wel eens aanleiding gaven voor enige twijfel en somberte over de haalbaarheid van de organisatieverandering, gaf het stralende voorbeeld van Annette en haar prachtige school weer de inspiratie: zie je wel, het is mogelijk, alle leerlingen hebben recht op zo’n school! Dank voor je inspire- rende schoolvoorbeeld. De deelnemers aan de twee focusgroepen over het professioneel handelen van leraren en de focusgroep over de presentatie van het organisatiemodel dank ik hartelijk voor hun waardevolle feedback. Mijn collega’s in de PhD-onderwijs groep onder leiding van Gerhard en Her- man dank ik voor het delen van zoveel wijsheid en Robert, George, Johan en Frits voor het sparren over onderdelen van dit proefschrift. Voor het meer in technische zin mogelijk maken van dit proefschrift ben ik veel dank verschuldigd aan Sofie voor lay-out en ontwerp, Lisette voor de transcrip- ties, Lotteke, Magda en Jacqueline voor de tekstverbeteringen en Rich en Rozemarijn voor de Engelse vertaling. Daarmee ben ik aangekomen bij de belangrijkste binnenkringen van mijn bestaan, de oerteams. Ik ben dankbaar voor de vele vriendschappen, die vaak ook verbonden zijn met delen van het professionele bestaan. Met name de meer dan dertigjarige vriendschappen met Lotteke, Frank, Janneke en Gottfried zijn verbonden met dit werk, maar meer nog daarbuiten zijn jullie van zoveel betekenis. Wat een vreugde! Het (onderwijs)gezin waar ik vandaan kom: mijn broers en zus, schoonbroers en schoonzussen. En het gezin dat ontstond: Winnifred, Sanne, Floortje, Rozemarijn en Benjamin, later verrijkt met de aanhang Ivo, Joost, Magnus en Sanne. Bij mijn pro- motieonderzoek klampte ik mij soms vast aan de illusie dat ik in jullie wat meewarige blikken toch ook iets van trots meende te bespeuren. Wat een rijkdom! Aan mijn prachtige kleinkinderen Jelle, Sepp, Hugo, Victor en Sofia (en hun leraren) draag ik dit boek op, in de hoop dat zij scholen treffen die erin slagen om de professionaliteit van leraren in de organisatiestructuur tot uiting te laten komen. Jacqueline, jouw kleurrijke bijdrage aan dit proefschrift gaat zoveel verder dan de omslag. Dank dat je op alle fronten hebt meegewerkt, meegedacht en steun hebt betuigd. Kritisch en liefdevol. In dit proefschrift wordt beweerd dat een goed werkend team niet uit minder dan drie mensen kan bestaan. Jij en ik weten wel beter. Wat een geluk!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0