Ben van der Hilst

381 Curriculum vitae Ben an der Hilst (Grave, 1950) studeerde natuur- en scheikunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en de Rijks Universiteit Utrecht. Hij studeert af in de experi- mentele natuurkunde met als bijvakken technische natuurkunde en ontwikkelingspsy- chologie. De doctoraalstudie heeft als titel: ‘Contractiliteit van de linker hartkamer. Toepassing van het sliding filament model in quick volume release experimenten’. Een gedeelte van dit medisch-fysisch onderzoek vindt plaats aan de University of Washington in Seattle, VS. Al tijdens zijn studie start op 1 september 1970 zijn loopbaan in het onderwijs met werkzaamheden aan de Universiteit van Utrecht en in het voortgezet onderwijs. Na zijn afstuderen in 1978 wordt hij leraar natuurkunde aan het Montessori Lyceum Herman Jordan in Zeist en aan dezelfde school in 1986 tevens conrector. In 1989 wordt hij directeur van de Scholengemeenschap Westerhelling in Nijmegen en na de fusie van deze school met drie andere scholen in 1993 de eerste rector van het Mon- tessori College Nijmegen/Groesbeek. In 2000 treedt hij toe tot de centrale directie van de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam. Vanaf 2002 is hij tevens als ontwikkelaar en begeleider verbonden aan de opleiding Sturen in Complexiteit voor schoolleiders in po, vo en mbo, de latere masteropleiding Educational Leadership van het Centrum voor Nascholing in Amsterdam. Na een jaar interim rectorschap van het Vespucci College op Curaçao wordt hij in 2004 programmaleider leiderschapsont- wikkeling van het Centrum voor Nascholing en in 2007 directeur van dit professiona- liseringsinstituut voor het onderwijs van de Universiteit van Amsterdam en de Hoge- school van Amsterdam. Vanaf 2013 werkt hij als zelfstandig adviseur op de terreinen onderwijsorganisatie en schoolorganisatie en doet promotieonderzoek aan de Open Universiteit te Heerlen. Ben van der Hilst was onder meer voorzitter van de Nederlandse Montes- sori Vereniging, voorzitter van het landelijk platform AVMB-scholen, voorzitter van het Landelijk Platform Nascholingsinstituten, lid van de Werkgroep Studielast van de Stuurgroep Tweede Fase, projectleider Regionaal Arrangement Beroepsonderwijs Amsterdam en lid van Het Platform Beroepsonderwijs. Hij verzorgde workshops en presentaties op conferenties in Nederland, En- geland, Verenigde Staten, Rusland, Polen, Oekraïne, Zwitserland, Canada, Oostenrijk, Duitsland, Zweden en Ierland. Naast artikelen en columns in diverse onderwijsbladen publiceerde hij De School Meester (2003, samen met J.Stam), Het Leren Organiseren (2010) en Blauw- druk voor de emergente school (2015). Curriculum vitae Teamgericht organiseren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0