Ben van der Hilst

379 Bijlage B: Samenvattende scoringslijst variabelen van de TOS Teamstructuursterkte Onderwijsteams Leraren in een onderwijsteam zijn collectief verantwoordelijk voor alle leerlingen van een bepaald leerjaar, afdeling of profiel, er wordt lerend met elkaar samengewerkt, bevoegdheden zijn groot. Organisatiestructuur is beschreven, ieder kent het organogram. Teamleiders zijn geschoold in het procesmatig leiden van de teams. Onderwijsteams komen vaak bijeen, richten zich vooral op resultaatverbetering, onder andere via intervisie. HRM-beleid gericht op teamvorming (onder andere teamfunctioneringsgesprekken en training teamleiders). Taak schoolleider is het maken, onderhouden en ‘benutten’ van de teamstructuur. Belangrijkste besluitvorming (over onderwijskundige zaken) in de teams. Congruentie tussen werkwijze in teams, MT (teamleiders plus schoolleider), directieberaad, et cetera. Score 1-2-3-4-5 Opm. Teamstructuursterkte Expertteams Verantwoordelijk voor doorgaande leerlijn, vakexpertise van collega’s, bloei van het vak binnen de school. Verbinding met expertise buiten. Werken aan expertiseverhoging van collega’s, professionaliseren zich, duidelijke plek in het organogram, beschreven verantwoordelijkheden en bevoegdheden, benoemde en geschoolde voorzitter/ teamleider. Sectiefunctioneringsgesprekken. Score 1-2-3-4-5 Opm. Professioneel handelen type 2 Docenten werken graag en met vaardigheid samen, delen veelvuldig kennis met elkaar, zijn steeds gericht op verbeteren van eigen professionaliteit via scholing, onderzoek en collectieve reflectie, zijn organisatiegevoelig, dragen bij aan (onderwijskundige) ontwikkeling van gehele school. Voeren het werk zelfstandig, innovatief en initiatiefrijk uit. Score 1-2-3-4-5 Opm. Werkplezier Docenten verrichten met plezier hun werk, ondersteunen elkaar (ook sociaal-emotioneel), mopperen weinig, denken positief over schoolleiding, dragen bij aan een positieve sfeer. Score 1-2-3-4-5 Opm. Toevallige professionele ontmoetingen Docenten gaan gemakkelijk te rade bij collega’s voor advies, opperen met elkaar nieuwe ideeën bij toevallige ontmoetingen, zoeken elkaar gemakkelijk op. Praten vaak met elkaar over het werk, ook informeel. Score 1-2-3-4-5 Opm. Innovatiegemak Verbeteringen en veranderingen worden snel ingevoerd, eventueel eerst op kleine schaal beproefd, teams hoeven niet op elkaar te wachten. Alle ideeën zijn welkom en worden op merites beoordeeld. Geen bureaucratische besluitvorming. Weinig ‘hakken in het zand’. Score 1-2-3-4-5 Opm. Bijlagen Teamgericht organiseren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0