Carolyn Teuwen

A 127 Appendix casus en de scoring van het behandelplan. Consensus over de patiëntbeschrijvingen en moeilijkheidsgraden gemakkelijk werd bereikt, maar consensus tussen de klinische experts over de behandelplannen was lastiger. Het lukte niet om het scoringsgedeelte van het behandelplan te valideren en dat behoeft daarom verder onderzoek. In Hoofdstuk 3 werd de inhoud van de beleidsplannen van de studenten in de IPEsessies geanalyseerd. De verschillen tussen deze beleidsplannen en de beleidsplannen van studenten in de UPE-setting werden onderzocht. Alle beleidsplannen werden beoordeeld door ze te vergelijken met het gevalideerde beleidsplan uit hoofdstuk 2. Er werd een scoreratio, het percentage correcte items, berekend. De IPE-beleidsplannen hadden significant hogere scoreratio's dan de UPEbeleidsplannen, wat betekent dat de IPE-beleidsplannen meer correcte items bevatten dan de UPE-beleidsplannen. De meeste verschillen werden gevonden in de subcategorieën medicatie, verpleegkundige acties en nazorg. Specifieke items binnen deze categorieën werden vaker genoemd/beschreven in de IPE-groep dan in de UPE-groep, bijvoorbeeld deliriuminterventies en consultatie met een transferverpleegkundige. Deze studie gaf inzicht in aan welke acties in de zorg vaker wordt gedacht door interprofessionele koppels in IPE dan door studenten in UPE. Bekendheid met deze items in de klinische praktijk zou een verschil kunnen maken in de kwaliteit van zorg voor oudere patiënten. Hoofdstuk 4 beschrijft de invloed van de IPE-sessies op de perceptie van studenten over interprofessionele samenwerking in de klinische praktijk. Dit was een kwalitatief onderzoek met semi-gestructureerde interviews. De theorie van sociaal kapitaal werd gebruikt als theoretische lens en er werd een thematische analyse uitgevoerd. Studenten gaven aan dat ze het volgende hadden ervaren: 1) uitwisseling van vakspecifieke kennis, 2) algemene kennis over elkaars verantwoordelijkheden, 3) vermindering van hiërarchie, en 4) verbetering van de patiëntenzorg. De eerste twee thema's weerspiegelen ‘bridging’ sociaal kapitaal, aangezien studenten ervaren dat de andere student uit een andere groep komt. Het derde thema weerspiegelt ‘linking’ sociaal kapitaal, aangezien studenten een verschil in (sociale) status ervaren. Het vierde thema weerspiegelt het meest expliciet 'vooruitkomen' of beter presteren, wat een effect van toegenomen sociaal kapitaal kan zijn. Deze studie rapporteerde hoe een toegenomen sociaal kapitaal van studenten na IPE-sessies in een klaslokaal de manier beïnvloedde waarop zij interprofessionele samenwerking in de klinische praktijk conceptualiseerden en ervoeren. In Hoofdstuk 5 werd middels een kwantitatieve studie de invloed van de IPEsessies met geriatrische casussen op de interesse van studenten in de ouderenzorg onderzocht. In zowel de IPE- als de UPE-groep werd geen significante verandering

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw