97 Benaderingen en didactiek van het Nederlandse literatuurgeschiedenisonderwijs Ontwikkeling 4: aandacht voor het verwerven van inzichten In nieuwe didactische ontwikkelingen is aandacht voor het verwerven van inzichten over de tekst, de tekst in relatie tot de (historische of maatschappelijke) context en/of de tekst in relatie tot de lezer (of andere lezers). 4.3.5 Van analoog naar digitaal lesmateriaal In het schooljaar waarin de Nieuwe Tweede Fase werd geïntroduceerd (20072008), onderzochten Nicolaas en Vanhooren (2008) de stand van zaken van het literatuuronderwijs in Nederland en Vlaanderen. Hun onderzoek liet zien dat veel scholen in die tijd voor de bovenbouw van havo en vwo gebruikmaakten van lesboeken die speciaal gericht waren op literatuurgeschiedenis, zoals Laagland, Eldorado en Literatuur, geschiedenis en leesdossier. Nicolaas en Vanhooren (2008) constateerden dat docenten naast de gedrukte lesboeken in toenemende mate gebruikmaken van onlinemateriaal van literatuurgeschiedenis.org, of materiaal dat wordt gedeeld via platforms als de vakcommunity Nederlands van Kennisnet en www.docentenplein.nl. Literatuurgeschiedenis.org ontwikkelde zich volgens Nicolaas en Vanhooren van een site met informatie tot een echte methode voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. In de jaren die volgden, nam de populariteit van de website sterk toe. Volgens initiatiefnemer Slings (2007) biedt de site een oplossing voor het feit dat voor literatuurgeschiedenis steeds minder uren beschikbaar zijn en dat educatieve uitgevers als gevolg daarvan niet meer investeren in literatuurgeschiedenissen. Dit sluit aan bij het onderzoek van Stichting Lezen (Oberon, 2016), waarin duidelijk wordt dat docenten ervaren dat zij te weinig uren hebben voor literatuuronderwijs. Ook Bax et al. (2017) en Verboord (2003) geven aan dat het literatuuronderwijs sinds de komst van de Tweede Fase gemarginaliseerd is. Dit leidt tot het derde probleem dat in dit literatuuronderzoek naar voren komt: Probleem 3: weinig lestijd voor het literatuurgeschiedenisonderwijs Voor literatuurgeschiedenisonderwijs is in het curriculum na de invoering van de Nieuwe Tweede Fase steeds minder tijd gereserveerd. Een tweede voordeel dat het werken met een website volgens Slings (2007) biedt, is dat via hyperlinks een netwerk van meerdimensionale relaties kan worden gelegd. Via de hyperlinks kan veel informatie gepresenteerd worden, maar gebruikers hoeven alleen op de links te klikken wanneer zij dit wensen. Ze worden dus niet overweldigd door een
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw