Renate van Keulen

94 Hoofdstuk 4 Hoewel bovengenoemde onderzoeken gericht zijn op literatuur in het algemeen, zijn ook – of zelfs juist – historische teksten geschikt voor persoonlijke vorming en ontwikkeling. Slings (2007) geeft aan dat historische literatuur een belangrijke rol kan spelen in het verruimen van het blikveld van jongeren. Deze literatuur kan volgens hem worden beschouwd als een smeltkroes van opinies en ideeën over de werkelijkheid, die jongeren in aanraking brengen met andere levensvisies en perspectieven. Via kennismaking met literaire werken die vanuit een heel ander wereldbeeld tot stand zijn gekomen, kunnen ze een kritische houding ontwikkelen ten opzichte van het heden en daardoor leren de eigen cultuur, hun eigen positie en hun identiteit te relativeren. Meer nog dan moderne literatuur kan historische literatuur volgens Slings (2013) een levensverrijkende ervaring vormen: leerlingen gaan beseffen dat hun heden het product is van een duizenden jaren omvattende ontwikkeling, die in de literatuur wordt weerspiegeld. Op basis van het bovenstaande kan een tweede didactische ontwikkeling worden onderscheiden: Ontwikkeling 2: aandacht voor burgerschapsvorming en persoonlijke ontwikkeling In recente didactische literatuur wordt de waarde van literatuur(geschiedenis)onderwijs voor burgerschapsvorming en persoonlijke vorming benadrukt. 4.3.3 Verbanden leggen tussen teksten en hun context Vanaf de jaren zeventig deed een nieuwe, op de maatschappelijke context van literaire teksten gerichte benadering haar intrede in het literatuurgeschiedenisonderwijs. Deze benadering kreeg minder navolging dan de historische, tekstgerichte en lezersgerichte benadering, maar heeft zich in de loop van de decennia steeds meer geworteld in met name het literatuurgeschiedenisonderwijs. De eerder genoemde serie Tekst in Context, onder redactie van Hubert Slings, wordt nog altijd gebruikt in het literatuurgeschiedenisonderwijs. Inmiddels is de aandacht voor de context van historische teksten in het literatuurgeschiedenisonderwijs toegenomen. In de voorstellen van het Meesterschapsteam Nederlands (2021) en Curriculum.nu (2019) is opgenomen dat leerlingen zich moeten richten op de manier waarop literatuur zich verhoudt tot historische en maatschappelijke contexten. Het leggen van verbanden tussen teksten en kenmerken uit de periode waarin ze geschreven zijn, speelt een rol in actuele schoolboeken als Nieuw Nederlands (2018), Laagland, literatuur en lezer (2011) en Dautzenberg: literatuur, geschiedenis en theorie (2012), en op websites als www.literatuurgeschiedenis.org

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw