92 Hoofdstuk 4 Witte niet voldoende literair competent zijn om zelfstandig historische literatuur te lezen en interpreteren. Als docenten deze lezers toch willen bereiken, moeten zij volgens Witte aansluiting zoeken bij hun belevende, herkennende of reflecterende manier van lezen. Literatuurgeschiedenis kan de verbeelding stimuleren, volgens Witte, maar dat betekent dan wel dat leerlingen zullen gaan ‘assimileren’, wat wil zeggen dat zij de teksten zullen gaan lezen binnen hun eigen niveau en belevingswereld. Bij leerlingen die reflecterend kunnen lezen, is de kans op leereffecten volgens Witte groter. Zij zijn bereid om na te denken over teksten en staan meer dan leerlingen die belevend of herkennend lezen open voor het onbekende. Toch is het volgens Witte ook bij deze leerlingen belangrijk dat docenten begeleiding bieden bij het lezen, omdat historiserend lezen of historisch besef ontwikkelen voor hen niet vanzelfsprekend is. Parallel aan de aandacht voor literaire competentie is er in het literatuuronderwijs een toenemende nadruk op interne differentiatie zichtbaar. Leerlingen die op verschillende niveaus lezen, moeten de gelezen boeken ook op verschillende manieren verwerken. Volgens Witte (2008) ondervinden docenten veel problemen met differentiatie in het literatuuronderwijs. Het is lastig om van iedere leerling de voortgang bij te houden. Toch is differentiatie belangrijk, omdat leerlingen die boeken lezen boven of onder hun niveau van literaire competentie, gedemotiveerd kunnen raken. Om goed te kunnen differentiëren, moeten docenten volgens Witte beschikken over een uitgebreid didactisch repertoire, en hun benadering afstemmen op de behoeften van individuele leerlingen. Op basis van de besproken theorie over de aandacht voor literaire competentie en nadruk op differentiatie kan een eerste didactische ontwikkeling worden geformuleerd die zichtbaar is in het literatuurgeschiedenisonderwijs. Daarnaast kunnen op basis van de besproken theorie twee problemen worden onderscheiden: Ontwikkeling 1: toenemende aandacht voor literaire ontwikkeling en literaire competentie Na de invoering van de Nieuwe Tweede Fase is er in het literatuuronderwijs veel aandacht voor literaire ontwikkeling en literaire competentie. Probleem 1: historische teksten vereisen een hoog literair competentieniveau Het lezen van historische teksten vereist een niveau van literaire competentie dat de meeste leerlingen in de bovenbouw van het vwo niet hebben. Probleem 2: grote verschillen tussen leerlingen in niveaus van literaire competentie De verschillen in niveaus van literaire competentie zijn groot, wat vraagt om een hoge mate van
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw