Inhoudsopgave 1. Inleiding...................................................................................................................15 1.1 Aanleiding.........................................................................................................16 1.2 Een nieuwe vorm..............................................................................................18 1.3 Onderzoeksopzet..............................................................................................20 1.4 Relevantie van het onderzoek...........................................................................22 1.5 Opbouw van het proefschrift............................................................................23 2. Methode van onderzoek...........................................................................................27 2.1 Inleiding............................................................................................................28 2.2 Educational design research.............................................................................29 2.2.1 Vooronderzoek.........................................................................................29 2.2.2 Ontwikkeling en evaluatie.......................................................................30 2.3 Onderzoeksopzet..............................................................................................31 2.4 Onderzoeksmethode van de ontwerpcycli.......................................................33 2.4.1 Participanten............................................................................................33 2.4.2 Procedure, instrumenten en dataverzameling.........................................34 2.4.3 Analyse van de opdrachten......................................................................36 2.4.4 Analyse van de evaluaties.........................................................................41 2.4.5 Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid.........................................................47 2.4.6 Interpretatie en evaluatie van de resultaten.............................................48 3. Game-elementen die bijdragen aan motivatie en leren...........................................51 3.1 Inleiding............................................................................................................52 3.2 De opkomst van educatieve games...................................................................53 3.3 Effecten van educatieve games op leren en motivatie......................................54 3.3.1 Educatieve games en leerresultaten.........................................................55 3.3.2 Educatieve games en motivatie................................................................56 3.3.3 Principes van entertainmentgames.........................................................64 3.3.4 Game-elementen voor effectieve educatieve games.................................66 3.4 Game-elementen voor het literatuurgeschiedenisonderwijs............................68 4. Benaderingen en didactiek van het Nederlandse literatuurgeschiedenisonderwijs..........................................................73 4.1 Inleiding............................................................................................................74 4.2 Benaderingen van het literatuurgeschiedenisonderwijs...................................75 4.2.1 De voorgeschiedenis van het literatuuronderwijs Nederlands................75 4.2.2 De geschiedenis van het literatuurgeschiedenisonderwijs.......................77 4.2.3 De structuuranalytische benadering.......................................................79 4.2.4 De contextgerichte benadering................................................................80 4.2.5 Cultuurhistorisch versus lezersgericht literatuuronderwijs.....................81 4.2.6 Benaderingen in de praktijk.....................................................................83 4.2.7 Het literatuurgeschiedenisonderwijs in de Tweede Fase.........................84 4.3 Recente ontwikkelingen in het literatuurgeschiedenisonderwijs.....................89
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw