Renate van Keulen

70 Hoofdstuk 3 het formuleren van hun antwoorden. Die informatie kunnen spelers gebruiken om te bepalen of ze in hun denkproces op het juiste spoor zitten. Indien nodig kunnen zij de informatie gebruiken om hun denkrichting aan te passen voordat ze een definitief antwoord geven. Deze vorm van feedback is inhoudelijk en betekenisvol, maar niet prestatiegericht. De spelers kunnen zelf bepalen wat ze met de informatie doen, wat kan zorgen voor een gevoel van autonomie. Spelers die hun antwoorden bijsturen op basis van de gegeven informatie, moeten net als spelers die dit niet nodig hebben, een maximaal resultaat kunnen bereiken. Op die manier krijgen zij de mogelijkheid om fouten te herstellen en tot een beter resultaat te komen, wat positief kan bijdragen aan hun gevoel van competentie. Element acht, het toevoegen van adaptieve elementen, houdt in dat het spel in moeilijkheid toeneemt of afneemt op basis van de resultaten die de spelers behalen. Dit element is technisch zeer complex, zeker als het gaat om opdrachten over literatuur die niet leiden tot antwoorden die per definitie goed of fout zijn. Toch is rekening houden met verschillende niveaus wel belangrijk bij een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. Witte (2008) laat namelijk zien dat er ook binnen klassen met leerlingen van hetzelfde onderwijsniveau grote verschillen bestaan als het gaat om literaire competentie. Dit betekent dat de game geschikt moet zijn voor spelers met verschillende literaire competentieniveaus en dat deze spelers op hun eigen niveau moeten worden uitgedaagd. Prensky (2001) noemt een mogelijkheid voor het toevoegen van adaptiviteit die technisch minder ingrijpend is en toepasbaar is in een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs. Hij geeft aan dat de complexiteit en zelfstandigheid gedurende het verloop van de game voor alle spelers kan worden opgebouwd, maar dat bij complexere taken hulp beschikbaar moet zijn voor spelers die dit nodig hebben. Op die manier blijft de game volgens Prensky interessant voor verschillende soorten spelers. Een mogelijkheid is het toevoegen van hulpicoontjes of een andere hulpfunctie. Ook de genoemde vorm van feedback, waarbij spelers extra informatie krijgen bij de opdrachten, kan spelers met een lager niveau van literaire competentie extra ondersteuning geven. Element 9, het bieden van een zekere keuzevrijheid, kan bij een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs op diverse manieren worden ingevuld. Voor een gevoel van keuzevrijheid of autonomie in games, is het belangrijk dat spelers binnen de gegeven activiteiten deels zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet gebruiken in hun zoektocht of missie (in dit geval een antwoord vinden op de hoofdvraag over de historische tekst). De keuzevrijheid moet echter niet te groot zijn, omdat spelers anders bang kunnen zijn iets te missen. Een vorm van keuzevrijheid op het gebied van het verhaal is riskant, omdat dit verhaal de basis vormt van de didactiek; onderdelen missen kan ongunstig zijn voor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw