Renate van Keulen

69 Game-elementen die bijdragen aan motivatie en leren Het vierde element betreft uitdagende en duidelijke, maar tegelijkertijd haalbare doelen voor de spelers. Deze doelen kunnen de vorm krijgen van een zoektocht waarin de spelers problemen of vraagstukken moeten oplossen door opdrachten te maken over de historische tekst. Met het afronden van die opdrachten behalen de spelers tussendoelen, waarvan de resultaten gezamenlijk kunnen bijdragen aan het bereiken van een groter einddoel. Dit einddoel kan het antwoord zijn op een grote vraag met betrekking tot de historische tekst dat pas gevonden kan worden als alle tussendoelen behaald zijn. Het toevoegen van interactieve elementen is het vijfde element. Interactiviteit betekent dat de handelingen van de spelers direct zichtbare gevolgen hebben voor het verloop van de game. Het moet zichtbaar zijn dat de manier waarop de speler opdrachten uitvoert, gevolgen heeft. Dit kan bij een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs betekenen dat de manier waarop spelers tijdens opdrachten onderdelen van de historische tekst interpreteren, gevolgen heeft voor hun uiteindelijke eindresultaat. Die gevolgen moeten door middel van feedback direct zichtbaar worden gemaakt (Prensky, 2001). Naast interactie met de game zelf, is sociale interactie belangrijk, zodat spelers de mogelijkheid hebben om van elkaar te leren. Sociale interactie in een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs kan worden toegevoegd door een chatfunctie toe te voegen die de mogelijkheid biedt om opdrachten samen uit te voeren of te overleggen, of door spelers de mogelijkheid te bieden om hulpvragen te stellen aan andere spelers. Het zesde element betreft regels die structuur geven. In een game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs kunnen de spelregels worden geïntroduceerd voordat het ‘echte’ leren nadenken over historische teksten start. Een mogelijkheid is het introduceren van de spelregels via een video met animaties, eventueel gevolgd door een quiz om de kennis van de regels te testen. Op die manier worden de regels ook al onderdeel van de game (Prensky, 2001). In de loop van de game moeten de spelers de spelregels altijd weer gemakkelijk terug kunnen vinden via icoontjes of een link naar de uitlegvideo. Feedback, het zevende element, is belangrijk, omdat het direct kan bijdragen aan het doel van de game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs: spelers leren na te denken over en met historische teksten. Omdat bij opdrachten over literatuur de persoonlijke inbreng belangrijk is en antwoorden van open vragen niet gemakkelijk gecategoriseerd kunnen worden in goed of fout, is het geven van feedback in een game voor het literatuuronderwijs een uitdaging. Een manier om feedback te geven die betekenisvol kan zijn voor alle spelers, is het toevoegen van extra informatie bij de opdrachten, bijvoorbeeld over het verhaal of de context ervan, die spelers kunnen gebruiken bij

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw