67 Game-elementen die bijdragen aan motivatie en leren Tabel 3.3 Overzicht van game-elementen die een motiverende en leerzame educatieve game moet bevatten Nr. Element Omschrijving 1 Didactische basis Een weloverwogen gekozen didactiek die het fundament vormt van de game. 2 Narratief Een verhaal dat de speler door het spel leidt. 3 Beloning Een vorm van waardering die in de eerste plaats kan leiden tot een gevoel van competentie en in de tweede plaats tot een gevoel van competitie. 4 Doelen Uitdagende, maar haalbare doelstellingen voor spelers in de vorm van een zoektocht waarbij problemen moeten worden opgelost. 5 Interactie Interactieve elementen die de spelers laten ervaren dat hun handelingen gevolgen hebben voor het verloop van de game en een mogelijkheid tot samenwerking tussen spelers. 6 Regels Duidelijke regels die zorgen voor structuur. 7 Feedback Betekenisvolle, inhoudelijke feedback, zodat de spelers leren van hun taken. De feedback moet positief en competentiegericht zijn en spelers het gevoel geven dat ze zelf mogen ontdekken en fouten mogen maken. 8 Adaptiviteit Een toename van de complexiteit van de taken wanneer spelers verder komen in de game. 9 Autonomie De mogelijkheid voor spelers om binnen de activiteiten deels zelf te kunnen bepalen wat ze wel en niet gebruiken in hun zoektocht. 10 Techniek Een goed functionerende techniek en betekenisvolle (audio)visuele elementen. Een uitgangspunt dat zich niet direct in een game-element laat vertalen, maar wel duidelijk volgt uit het besproken onderzoek, is een weloverwogen ontwerpproces. Volgens Morschheuser et al. (2017) mislukken veel initiatieven voor educatieve games vanwege ontbrekende kennis over hoe ze moeten worden ontworpen en geïmplementeerd. Ook Mora et al. (2018) geven aan dat veel initiatieven mislukken, omdat ze vaak zijn gecreëerd door willekeurige game-elementen te mixen, zonder weloverwogen basis en onderzoek. Een uitgebreid ontwerp- en onderzoeksproces en een weloverwogen gekozen basisdidactiek vergroten de kans op een ontwerp dat leidt tot leren en motivatie. Mijn onderzoek voldoet aan beide uitgangspunten. In de vooronderzoeksfase worden op basis van theoretisch en praktisch onderzoek zowel de game-elementen als de inhoudelijke en didactische elementen bepaald; in de ontwerpfase worden deze elementen samengevoegd en in fasen onderzocht.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw