Renate van Keulen

66 Hoofdstuk 3 spelers die goed zijn in het spel en levels snel uitspelen, in de loop van het spel steeds meer uitdaging krijgen. Voor spelers die minder goed zijn in het spel, maar dezelfde moeilijkheidsgraad bereiken, kunnen hints worden toegevoegd. Een andere manier is om de speler zelf de moeilijkheidsgraad te laten bepalen (Prensky, 2001). Uitgangspunten Op basis van de hierboven besproken vier principes van succesvolle videogames die Prensky (2001) formuleerde, kunnen een aantal aanvullende uitgangspunten worden geformuleerd voor de constructie van een educatieve game. Ten eerste moet een educatieve game de speler de mogelijkheid bieden om, binnen bepaalde grenzen, ontdekkingen te doen en fouten te maken. Ook moet een educatieve game duidelijke regels bevatten voor spelers, omdat die regels zorgen voor structuur en eerlijke competitie. Adaptieve elementen zijn belangrijk, omdat ze een educatieve game aantrekkelijker en interessanter maken voor verschillende soorten spelers. Het element plezier is weliswaar van belang voor motivatie en betrokkenheid, maar het bewust toevoegen van leuke of grappige elementen aan een serieuze taak kan ook het effect geven van wat Moseley en Whitton (2012) beschrijven als ‘chocolate covered broccoli’: de taak wordt leuker gemaakt door niet-betekenisvolle spelvormen toe te voegen, wat uiteindelijk een averechts effect heeft op de motivatie en het leren. Het bewust toevoegen van elementen die tot plezier moeten leiden, is bovendien lastig, omdat plezier een subjectief begrip is en spelplezier door verschillende typen spelers verschillend beleefd wordt. Het expliciet toevoegen van plezierelementen wordt dan ook niet meegenomen in de uitgangspunten. Wel kan spelplezier bereikt worden door rekening te houden met de behoeften van de verschillende typen spelers die Bartle (1996) onderscheidt (killers, achievers, explorers en socializers); een uitgangspunt dat al eerder gegeven is onder het kopje ‘de gebruiker’. 3.3.4 Game-elementen voor effectieve educatieve games Uitgaande van de uitgangspunten die ik formuleerde op basis van de besproken theorieën over het effect van educatieve games op leren en motivatie en het onderzoek naar succesvolle videogames, kom ik tot een lijst van tien elementen die een effectieve educatieve game moet bevatten (zie Tabel 3.3).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw