Renate van Keulen

63 Game-elementen die bijdragen aan motivatie en leren spelers te interesseren voor het spel, maar moet daarna overgaan in andere, meer betekenisvolle manieren om spelers betrokken te houden. Context De derde en laatste factor die een rol speelt als het gaat om motivatie voor het spelen van educatieve games is de context waarin de game gespeeld wordt. Het tijdstip, het materiaal, de omgeving en de omstandigheden kunnen van invloed zijn op de motivatie (Hassenzahl & Tractinsky, 2006). Wanneer een game op een zelfgekozen tijdstip individueel gespeeld wordt, kan dit tot meer motivatie leiden dan wanneer een game op een door de docent gekozen tijdstip in aanwezigheid van klasgenoten gespeeld moet worden. Wordt de game in de klas gespeeld, dan kunnen het tijdstip en de ruimte van invloed zijn. De factoren plaats en tijd zijn voor het ontwerp niet direct relevant, maar kunnen wel een rol spelen bij onderzoek naar motivatie. Een onderdeel dat bij het ontwerpen van een educatieve game wel van belang is, is het gekozen materiaal. De kwaliteit van de gebruikte digitale techniek, het geluid, de vormgeving en de visuele kenmerken hebben een sterke invloed op de motivatie van de speler (Michael et al., 2017; Garris et al., 2002). Onderzoek van Garris et al. (2002) en Wenhao et al. (2013) toont aan dat zintuiglijke prikkels in games, zoals geluidseffecten en animaties, de aandacht van spelers kunnen trekken en vasthouden. Belangrijk daarbij is wel dat de prikkels niet te prominent aanwezig moeten zijn, omdat ze dan kunnen afleiden van de inhoud van de game. Uitgangspunten De theorie over de invloed van contextfactoren op de motivatie voor het spelen van educatieve games laat zien dat er tijdens het ontwerpproces niet alleen aandacht moet zijn voor de inhoud, maar ook voor de technische en uiterlijke kenmerken van de game. Een goed werkende techniek is een voorwaarde voor speelplezier. Tijdens het ontwerpproces is het testen van de techniek dan ook essentieel. Op het gebied van vormgeving kan het toevoegen van geluidseffecten en animatie een meerwaarde bieden, maar het is wel belangrijk dat deze betekenisvol zijn en een versterking vormen van de inhoud van de game.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw