56 Hoofdstuk 3 (2018) bevelen aan om bij het ontwerp van educatieve games altijd te kiezen voor een onderzoeksmatige benadering. Uitgangspunten Uit het onderzoek naar het effect van educatieve games op leren zijn twee duidelijke uitgangspunten af te leiden voor het ontwerp van een leerzame educatieve game. Ten eerste is een doordacht en op onderzoek gebaseerd ontwerpproces nodig. Hierbij moet niet alleen aandacht worden besteed aan de leerinhoud, maar ook aan de vorm. Ten tweede is een doordachte didactiek nodig die de basis vormt van de game. 3.3.2 Educatieve games en motivatie De resultaten die empirische studies naar educatieve games laten zien op het gebied van motivatie, zijn minder eenduidig dan de resultaten op het gebied van leren. Hoewel verschillende onderzoeken aantonen dat educatieve games de motivatie van leerlingen kunnen verbeteren (o.a. DomÃnguez et al., 2013), zijn er ook onderzoeken die geen effect vinden of tegenstrijdige resultaten laten zien (Huizenga, 2017; Clark et al., 2015; Jabbar & Felicia, 2015; Wouters et al., 2013). Tang et al. (2020) zoeken hiervoor een verklaring in de aard van de game. Competitieve games kunnen volgens hen leiden tot frustratie. Situationele games, waarin de verhaallijn wordt aangepast aan de situatie waarin de speler zich bevindt, kunnen volgens Tang et al. (2020) de motivatie verbeteren. Daar tegenover staat het onderzoek van Vanbecelaere et al. (2019), waaruit blijkt dat adaptieve computerspellen niet leiden tot een sterke motivatieverbetering. Volgens Dicheva et al. (2015) kunnen de tegenstrijdige resultaten worden veroorzaakt door het feit dat in bestaande onderzoeken geen onderscheid gemaakt is tussen het effect van educatieve games op intrinsieke en extrinsieke motivatie. Wanneer deze soorten motivatie apart van elkaar worden onderzocht, kan wellicht een duidelijker beeld ontstaan van het effect van educatieve games op motivatie. De tegenstrijdige resultaten op het gebied van motivatie zijn opmerkelijk te noemen, omdat educatieve games juist zijn ontstaan vanuit de gedachte dat ze leren leuk en aantrekkelijk zouden maken (Gee 2007; Prensky, 2001). Ook opmerkelijk is dat empirisch onderzoek duidelijk laat zien dat de betrokkenheid van leerlingen bij educatieve games hoog is (Ninaus et al., 2019). Omdat motivatie positief gecorreleerd is met betrokkenheid (o.a. Martin et al., 2017; Froiland & Worrell, 2016) is het aannemelijk dat educatieve games ook de motivatie vergroten. Dat dit niet vanzelfsprekend het geval is, kan zowel inhoudelijke als externe oorzaken hebben. Uit de bestaande theorie over educatieve
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw