Renate van Keulen

55 Game-elementen die bijdragen aan motivatie en leren slaan tussen docenten en leerlingen (Johnson et al., 2014; Kapp, 2012; Oblinger, 2004). Ze hebben de potentie om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten en het authentieke leerproces te stimuleren. Educatieve games zijn volgens Johnson et al. (2014) uitdagend en stimulerend doordat leerlingen worden beloond voor hun toewijding en inzet. Een winelement of beloningssysteem vormt vaak een belangrijk onderdeel. Leerlingen kunnen het tegen elkaar opnemen of hun resultaten delen met de buitenwereld, bijvoorbeeld op hun online-profiel. Daarmee sluiten educatieve games volgens Marzano (2010) aan bij de behoefte aan entertainment die jongeren in het digitale tijdperk ook bij hun schoolwerk hebben. In het volgende ga ik dieper in op theorieën over de effecten van educatieve games op enerzijds het leren en anderzijds de motivatie van leerlingen. Op basis van deze theorieën formuleer ik uitgangspunten die ik in het slot van deze paragraaf vertaal naar een lijst van elementen die een leerzame en motiverende educatieve game moet bevatten. 3.3.1 Educatieve games en leerresultaten Het leren door middel van educatieve games in het onderwijs wordt in de literatuur vaak ‘digital game based learning’ genoemd. Onderzoek naar ‘digital game based learning’ is de afgelopen decennia sterk toegenomen. Overzichtsstudies van en Clark et al. (2015) en Yu (2019) laten zien dat het beschikbare empirisch onderzoek naar verschillende soorten educatieve games aantoont dat deze games de leerresultaten aanzienlijk kunnen bevorderen. De algemene opvatting is dan ook dat educatieve games meerwaarde bieden voor het leerproces (o.a. Gentry et al., 2019; Johnson et al., 2014; Kapp, 2012; Marzano, 2012). Wel wordt uit de overzichtsstudies van Yu (2019) en Clark et al. (2015) duidelijk dat vooral de kwaliteit van de games de leerresultaten sterk beïnvloedt. Volgens Clark et al. (2015) laat dit zien dat het ontwerpproces van de games een essentiële rol speelt bij het succes. Hoewel het empirisch onderzoek dat wordt besproken in de overzichtsstudies van Yu (2019) en Clark et al. (2015) gericht is op games met uiteenlopende doelstellingen en doelgroepen, wordt duidelijk dat effectieve educatieve games die leiden tot leren bepaalde overeenkomsten hebben. Zo is in deze games gebruikgemaakt van een narratief en van professionele visuele kenmerken. Ook zijn ze gebaseerd op een duidelijke didactische visie en zijn ze ontworpen op basis van didactisch onderzoek. Dit laatste kenmerk sluit aan bij het onderzoek van Zhang et al. (2021), dat laat zien dat een op onderzoek gebaseerd gameontwerp leidt tot betere leerresultaten. Ook Gorbanev et al.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw