47 Methode van onderzoek Opmerkingen waarin leerlingen wel aangeven (iets) geleerd te hebben, maar niet aangeven hoe ze dat gedaan hebben, worden gerapporteerd, maar niet meegenomen in de analyse. Datzelfde geldt voor opmerkingen waarin leerlingen aangeven niet(s) geleerd te hebben, zonder verdere toelichting. De opmerkingen waarin leerlingen aangeven hoe ze geleerd hebben, worden gecategoriseerd onder een van de zes soorten leren uit Tabel 2.7. Om nog specifiekere informatie te krijgen over het gerapporteerde leren, heb ik de gecategoriseerde opmerkingen voorzien van de kwalificaties ‘specifiek’, ‘algemeen’ en ‘niet(s) geleerd’. Onder ‘algemeen’ valt bijvoorbeeld een opmerking als ‘Ik heb nu meer kennis.’ Onder specifiek valt een opmerking als ‘Ik weet nu wat perspectief betekent.’ Onder ‘niet(s) geleerd’ valt een opmerking als ‘Ik heb door deze lessenreeks geen kennis opgedaan.’ 2.4.5 Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Om de betrouwbaarheid van de uitgevoerde analyses en de bruikbaarheid van de analyse-instrumenten te bepalen, is een gedeelte van de opdrachten en de toelichtende opmerkingen van de leerlingen, behalve door mij, ook door een tweede onderzoeker geanalyseerd. Tabel 2.8 bevat een overzicht van de door de tweede onderzoeker uitgevoerde analyses en de mate van overeenstemming van deze analyses met de analyses van mij als eerste onderzoeker. Tabel 2.8 Resultaten van de interbeoordelaarsbetrouwbaarheidsanalyse Onderdeel Onderzoekscyclus Aantal Overeenstemming onderzoekers Toelichtende opmerkingen analyse 1 1 20 (10% van het totaal) 95% Toelichtende opmerkingen analyse 2 1 20 (10% van het totaal) 80% Analyse van inzichten en antwoord op de hoofdvraag 2 10 volledige opdrachten (20% van het totaal) 88% Analyse van de redeneerstappen 2 10 volledige opdrachten (20% van het totaal) 88% Wat betreft de toelichtende opmerkingen voerde de tweede onderzoeker zowel een analyse uit gericht op het ontwerp (analyse 1) als een analyse gericht op motivatie en leren (analyse 2). Dit gebeurde in de eerste onderzoekscyclus. Bij beide analyses is een selectie van 20 opmerkingen geanalyseerd (10% van het totaal). Bij de analyse gericht op onderdelen van het ontwerp, bleek slechts één opmerking anders gelabeld te zijn,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw