46 Hoofdstuk 2 taxonomie van Bloom4 (Anderson & Krathwohl, 2001): onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. De taxonomie is bruikbaar voor het analyseren van het geapporteerde leren van de leerlingen, omdat zij niet uitgaat van de opgave, maar van wat de leerling doet en kan. Anderson en Krathwohl (2001) geven bij ieder leerdoel een uitleg en verschillende specifieke voorbeelden. Deze uitleg heb ik gebruikt om een instrument te ontwerpen waarmee het door leerlingen in dit onderzoek beschreven leren kan worden geanalyseerd (zie Tabel 2.7). De zes soorten leren uit de herziene taxonomie van Bloom zijn het uitgangspunt. Alleen ‘onthouden’ is vervangen door ‘kennis verwerven’, omdat ‘onthouden’ in de lessenreeks niet expliciet aan de orde komt. Tabel 2.7 Model voor het analyseren van het gerapporteerde leren van leerlingen, gebaseerd op de herziene taxonomie van Bloom (Anderson & Krathwohl, 2001) Label Omschrijving Kennis verwerven Opmerkingen die laten zien dat leerlingen nieuwe kennis hebben verworven. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb kennis opgedaan over het verhaal’, of ‘Ik heb nieuwe informatie geleerd over de Tweede Wereldoorlog’. Begrijpen Opmerkingen die laten zien dat leerlingen begrip hebben gekregen van een onderdeel van de lessenreeks. Bijvoorbeeld: ‘Ik begrijp het verhaal nu beter’, of ‘Ik snap nu beter wat het vertelperspectief inhoudt’. Toepassen Opmerkingen die laten zien dat leerlingen tijdens de lessenreeks een aanpak geleerd hebben (het redeneren, het systeem, het denken in stappen). Bijvoorbeeld: ‘Hierdoor leer ik hoe ik een goed en specifiek antwoord kan geven op de vragen’. Analyseren Opmerkingen die laten zien dat leerlingen geleerd hebben om specifieke analytische handelingen uit te voeren, zoals verbanden leggen of verschillen zoeken. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb geleerd hoe ik de theorie uit de bronnen kan vergelijken met wat er in het boek gebeurt’. Evalueren Opmerkingen die laten zien dat leerlingen hebben geleerd om op basis van criteria (volgend uit hun eigen redenering of uit de bronnen) hun visie op het verhaal of op literatuur in het algemeen te evalueren. Bijvoorbeeld: ‘Door deze informatie aan het verhaal te verbinden kreeg ik een andere visie op het verzet’ of ‘Ik heb geleerd dat je een verhaal anders beleeft door er vanuit andere perspectieven naar te kijken’. Creëren Opmerkingen die laten zien dat leerlingen hebben geleerd om tot een nieuwe visie of een nieuw inzicht te komen op basis van hetgeen ze gezien en gedaan hebben tijdens de opdrachten. Bijvoorbeeld: ‘Door het nadenken over wat ik had gelezen en gezien, ontwikkelde ik een nieuwe visie op schuld en onschuld’ of ‘Ik besefte nooit dat het perspectief zo sterk uitmaakt hoe je een boek leest en door de opdracht heb ik daar een hele nieuwe kijk op gekregen’. 4 De taxonomie van Bloom (1956) is een wereldwijd toegepaste indeling in zes kennisniveaus waarop een leerling stof kan beheersen: kennis, begrip, toepassing, analyse, synthese, evaluatie. Sinds 2001 is de herziene taxonomie van Bloom in gebruik met de kennisniveaus onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren (Anderson & Krathwohl, 2001).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw