45 Methode van onderzoek zeggenschap, is niet welwillend en voelt zich niet vrij. Geïdentificeerde regulatie en intrinsieke regulatie leiden tot autonome motivatie. De leerling is welwillend en ervaart vrijheid. Autonome motivatie leidt tot de beste resultaten. Op basis van de Self Determination Theory ontwikkelde ik voor de analyse van de opmerkingen over motivatie een analysemodel waarmee de opmerkingen van de leerlingen over hun motivatie geclassificeerd worden als extern, geïntrojecteerd, geïdentificeerd of intrinsiek. Het analysemodel wordt weergegeven in Tabel 2.6. De analyse van de opmerkingen over motivatie volgens dit instrument leidde bij iedere onderzoekscyclus tot inzichten in de aard van de motivatie die leerlingen ervoeren tijdens de lessenreeksen. Tabel 2.6 Model voor het analyseren van de gerapporteerde motivatie van leerlingen, gebaseerd op de Self Determination Theory van Deci en Ryan (2000) Label Omschrijving Extern Opmerkingen die laten zien dat leerlingen de lessenreeks, methode of onderdelen ervan niet leuk, saai, niet nuttig of te veel werk vinden. Hieruit blijkt dat ze het alleen doen omdat het moet (bijvoorbeeld ‘Ik had er geen zin in’). Geïntrojecteerd Opmerkingen die laten zien dat de leerling eigenwaarde koppelt aan de opdracht en druk voelt om de opdracht goed uit te voeren omdat hij dan trots is of zich schaamt als het niet goed gaat. In dit geval is er sprake van interne druk (bijvoorbeeld ‘Ik voelde me vervelend omdat het me niet lukte’). Geïdentificeerd Opmerkingen die laten zien dat de leerling baat denkt te hebben bij de lessenreeks, het systeem of onderdelen hiervan (bijvoorbeeld ‘Ik ga dit nog heel vaak gebruiken, ook bij andere vakken’, ‘Ik krijg met deze methode veel meer overzicht’, ‘Ik kijk met deze methode veel beter naar een vraag’). Intrinsiek Opmerkingen die laten zien dat leerlingen de lessenreeks, de methode of onderdelen ervan mooi, interessant of leuk vinden (bijvoorbeeld ‘Ik vond dit een hele interessante vraag’). Model voor het analyseren van opmerkingen over leren Onder ‘leren’ zijn alle opmerkingen opgenomen waarin de leerlingen aangeven dat zij (iets) geleerd hebben. Het gaat zowel om opmerkingen waarin de leerling het geleerde specifiek beschrijft als om opmerkingen waarin de leerling in algemene zin aangeeft (iets) geleerd te hebben, maar niet aangeeft wat of waarover precies (iets) geleerd is (bijvoorbeeld: ‘Ik heb van alles wel iets geleerd’). Ook opmerkingen waarin leerlingen aangeven juist niet(s) geleerd te hebben, worden in deze groep opgenomen. Om inzicht te krijgen in de aard van het gerapporteerde leren van de leerlingen, zijn de labels binnen deze groep gebaseerd op de zes leerdoelen die worden onderscheiden in de herziene
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw