443 Samenvatting of de aanpassingen invloed hebben op de leerresultaten van de leerlingen. Een andere interessante vraag is welke mogelijkheden het redeneermodel en (een aangepaste versie van) de digitale game bieden in andere leerjaren en op andere schoolniveaus dan vwo 5. Uit de observaties bleek dat leerlingen een opvallend hoge concentratie toonden tijdens het werken aan de (derde) volledig digitale versie. Wat betreft motivatie gaven ook meerdere leerlingen die over het algemeen niet zo enthousiast zijn over literatuur en literatuuronderwijs aan positief te zijn over de presentatie van de roman en de opdrachten. Het zou daarom interessant zijn om vervolgonderzoek uit te voeren dat zich richt op de vraag of een digitale presentatie van de roman en een gestructureerde aanpak bij het beantwoorden van redeneervragen ook het literatuuronderwijs op het vmbo en havo ten goede komt. Het is bekend dat leerlingen op deze niveaus minder gemotiveerd zijn voor literatuuronderwijs dan vwo-leerlingen. Een dergelijk onderzoek levert niet alleen concreet lesmateriaal op, maar biedt ook inzicht in ontwikkelingen en problemen op het gebied van literatuuronderwijs op havo en vmbo. Daarnaast geeft het inzicht in het effect van een digitale game op de motivatie en het leren in de literatuurlessen bij leerlingen van vmbo en havo.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw