44 Hoofdstuk 2 Figuur 2.1 Schematisch overzicht van de verschillende typen motivatie volgens de Self Determination Theory van Deci en Ryan (2000), verbeeld door Van Steenkiste et al. (2007, p. 43) De verschillende soorten motivatie kennen allemaal een ander type regulatie: 1. Externe regulatie: het uitvoeren van een activiteit om beloningen te krijgen of straffen te vermijden. 2. Geïntrojecteerde regulatie: het koppelen van de eigenwaarde aan het uitvoeren van een bepaalde activiteit om negatieve gevoelens, zoals schaamte, schuld of angst, te vermijden of om juist positieve gevoelens, zoals trots, te ervaren. De leerling legt zichzelf druk op. Hoewel het om interne druk gaat, scharen Deci en Ryan geïntrojecteerde regulatie toch onder extrinsieke motivatie, omdat de druk gestuurd wordt door externe motieven. 3. Geïdentificeerde regulatie: het uitvoeren van een activiteit, omdat die activiteit persoonlijk belangrijk wordt gevonden en in overeenstemming is met de eigen waarden en overtuigingen. 4. Intrinsieke regulatie: deze regulatie komt van binnenuit. De leerling vindt een opdracht zelf leuk of interessant en heeft geen externe drijfveren nodig om de opdracht uit te voeren. Externe en geïntrojecteerde regulatie leiden volgens Deci en Ryan (2000) tot gecontroleerde motivatie: de persoon in kwestie wordt extern gestuurd, heeft zelf geen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw