43 Methode van onderzoek op basis van bestaande theoretische concepten met betrekking tot motivatie en leren die ik hierna beschrijf. Model voor het analyseren van opmerkingen over motivatie Bij de selectie en codering van de opmerkingen met betrekking tot motivatie maakte ik gebruik van een instrument dat ik ontwikkelde op basis van de Self Determination Theory (SDT) van Deci en Ryan (2000), een gevalideerde theorie die veel gebruikt wordt in onderzoek naar motivatie. Deci en Ryan onderscheiden intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie wordt gedreven door de interne verlangens en interesses van een individu, bijvoorbeeld wanneer een leerling iets wil leren waarin hij zelf geïnteresseerd is. Extrinsieke motivatie is motivatie die wordt gedreven door externe beloningen of prikkels, zoals het halen van een hoog cijfer. Intrinsieke motivatie is het meest duurzaam en leidt tot de beste resultaten, maar in veel situaties, zoals op school of op het werk, is pure intrinsieke motivatie niet (erg) realistisch en ook onvoldoende aanwezig om taken te volbrengen. Er is dan ook een vorm van extrinsieke motivatie nodig, bijvoorbeeld in de vorm van goede studieresultaten of het vooruitzicht op een bepaald beroep. Volgens Van Steenkiste et al. (2007) moeten docenten die motivatie willen bevorderen, niet alleen focussen op intrinsieke motivatie, maar is het ook goed om te proberen bepaalde typen extrinsieke motivatie aan te wakkeren, die net als intrinsieke motivatie diepgaand, actief en zelfgestuurd leren positief beïnvloeden. Deci en Ryan (2000) definiëren motivatie dan ook als een som van de intrinsieke en extrinsieke component. Die twee componenten hebben wederzijdse invloed op elkaar. Zo kan de intrinsieke motivatie afnemen als externe beloningen interessanter worden, wat volgens Deci en Ryan wordt veroorzaakt doordat externe beloningen het gevoel van autonomie verminderen. Aan de andere kant kunnen extrinsiek gemotiveerde leerlingen opdrachten goed en met plezier uitvoeren omdat ze inzien waarom die opdrachten belangrijk voor hen zijn (Deci & Ryan, 2000; Deci et al., 1999). Deci en Ryan onderscheiden drie soorten extrinsieke motivatie en één soort intrinsieke motivatie (zie Figuur 2.1).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw