Renate van Keulen

417 Bijlagen 2. Instrument voor het analyseren van de redeneerstappen Uitgebreide versie van het instrument voor het analyseren van de redeneerstappen van de leerlingen op basis van de niveaus van literaire competentie van Witte (2008) Niveau De leerling stelt zelf redeneervragen De leerling beantwoordt gegeven redeneervragen binnen het eigen referentiekader De leerling gebruikt aangereikte bronnen en stelt het eerdere antwoord bij De leerling verwoordt zijn inzichten Belevend Vragen gericht op eigen beleving van het verhaal. Waarom geeft Osewoudt zijn producten gratis weg aan de soldaten? Antwoorden vanuit de eigen beleving en niet of in mindere mate vanuit de tekst. Osewoudt wil de soldaten waarschijnlijk laten zien dat hij ze steunt. De leerling gebruikt de informatie uit de bron niet om buiten zijn subjectieve perceptie te komen. Als de informatie wordt ingezet bij het bijstellen van het voorlopige antwoord, is dat om de eigen beleving te bevestigen of kracht bij te zetten. Het verwoorde inzicht richt zich op personages en hun belevenissen en bevat vaak een oordeel dat niet overtuigend onderbouwd is met emotieve argumenten. Herkennend Vragen gericht op herkenning/ de mate waarin de personages en gebeurtenissen overeenkomen met kennis en beleving van de werkelijkheid. Wat zou ik doen als ik in zijn schoenen had gestaan? Antwoorden vanuit de eigen kennis en beleving van de werkelijkheid (deels) gekoppeld aan gebeurtenissen in de tekst. Ik zou bang zijn om mezelf en mijn omgeving in gevaar te brengen, zoals Osewoudt doet als zijn vrouw en huisgenoot worden opgepakt. De leerling gebruikt de informatie uit de bron om de mimetische functie die hij aan de roman toekent kracht bij te zetten. Hij vergelijkt wat in de bron staat met de roman en oordeelt bij het bijstellen van het voorlopige antwoord over de juistheid waarmee de gebeurtenissen in de roman zijn weergegeven. Het verwoorde inzicht richt zich op de mimetische functie die de leerling aan de roman toekent en is onderbouwd met emotieve en realistische argumenten (vanuit de tekst).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw