Renate van Keulen

41 Methode van onderzoek Deze beschrijvingen voorzag ik vervolgens van interpreterende labels (bijvoorbeeld ‘inhoudelijk’ of ‘werkwijze’). Onderzoekscyclus 3 De derde onderzoekscyclus was gericht op het ontwikkelen, onderzoeken en evalueren van de volledig gedigitaliseerde versie van de opdrachtenreeks. De opdrachten van de leerlingen werden tijdens onderzoekscyclus 3 automatisch bewaard in het digitale systeem, waartoe ik als onderzoeker toegang had. Tijdens de lessen zijn observaties genoteerd door mij als docent/onderzoeker, andere aanwezige docenten, een etnografisch onderzoeker en de technisch ontwerper van de game. De docenten noteerden hun observaties via een observatieformulier, gericht op het gedrag van de leerlingen tijdens de presentatie van het verhaal en het maken van de opdrachten in termen van betrokkenheid, interesse en de mate van gerichtheid op leren (zie Bijlage 5). De etnografisch onderzoeker en de technisch ontwerper van de game noteerden hun observaties zonder deze richtlijnen. De schriftelijke evaluaties van de leerlingen zijn vanuit Microsoft Forms direct gedownload in een Excel-bestand. In deze cyclus heb ik dezelfde onderzoeksvragen gebruikt als in onderzoekscyclus 2 en dezelfde analyses uitgevoerd. Deze werkwijze bood informatie om de derde versie van het ontwerp te evalueren en tot aanbevelingen te komen voor de finale versie, maar gaf ook de mogelijkheid om de resultaten van onderzoekscyclus 2 en 3 te vergelijken en inzicht krijgen in het effect van de volledige digitalisering en de toevoeging van gameelementen op de wijze waarop de leerlingen de opdrachten hebben uitgevoerd. 2.4.4 Analyse van de evaluaties Bij elk van de drie onderzoekscycli werd de leerlingen gevraagd om een evaluatie. Op basis van de vragen uit Tabel 2.2 kozen zij een of meerdere onderdelen van de lessenreeks (ter illustratie: bij de vraag ‘Wat vond je het saaist?’ kozen leerlingen bijvoorbeeld voor ‘het analyseren van de fragmenten’ of ‘het antwoord geven op de hoofdvraag’). Daarna gaven de leerlingen een toelichting bij hun keuze. De evaluaties leverden een overzicht op van de frequentie waarmee de diverse onderdelen gekozen zijn bij de vragen en een lijst met toelichtende opmerkingen. Een analyse van deze toelichtende opmerkingen maakte het mogelijk om de frequenties nader te duiden. Bij de analyse van de opmerkingen is in iedere onderzoekscyclus dezelfde werkwijze gehanteerd. De toelichtende opmerkingen van de leerlingen zijn in een Excel-bestand opgenomen. Daarbij zijn de opmerkingen die over meerdere onderwerpen gingen,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw