397 Bibliografie Dempsey, J., Haynes, L., Lucassen, B., & Casey, M. (2002). Forty simple computer games and what they could mean to educators. Simulation & Gaming, 33(2), 157-168. https://doi. org/10.1177/1046878102332003 Dera, J. (2019). De praktijk van de leeslijst. Een onderzoek naar de inhoud en waardering van literatuurlijsten voor het schoolvak Nederlands op havo en vwo. Stichting Lezen. Design-Based Research Collective (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. Deslauriers, L., McCarty, L., Miller, K., Callaghan, K., & Kestin, G. (2019). Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. Geraadpleegd 10 mei 2023, van https://www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1821936116 Deterding, S. (2015). The lens of intrinsic skill atoms: A method for gameful design. HumanComputer Interaction, 30(34), 294-335. https://doi.org/10.1080/07370024.2014.993471 Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., & Angelova, G. (2015). Gamification in education: a systematic mapping study. Educational Technology & Society, 18(3), 75-88. Dielemans, R., & Coppen, P-A. (2020). Defining linguistic reasoning. Transposing and grounding a model for historical reasoning to the linguistic domain. Dutch Journal of Applied Linguistics, 9(2), 182-206. Dijk, Y. van, & Klaver, M-J. (2021, 6 juni). Fastfood voor jonge lezers: de schadelijke promotie van pulp in het onderwijs. de Volkskrant. Geraadpleegd 20 september 2021, van http://www. volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-fastfood-voor-jonge-lezers-de-schadelijke-promotie-vanpulp-in-het-onderwijs~b77597e2 Dijk, Y. van, Hamel, M., Klaver, M-J, & Stronks, E. (2022). Omdat lezen loont: Op naar effectief leesonderwijs in Nederland. Pica. Dirksen, J. (1995). Lezers, literatuur en literatuurlessen. Reader response criticism in de literatuurlessen Nederlands (Dissertatie). Katholieke Universiteit Nijmegen. Dirksen, J. (2007). Leerlingen, literatuur en literatuuronderwijs. In H. Goosen (Red.), Forum of arena: opvattingen over literatuuronderwijs. Een stand van zaken in 2007. Geraadpleegd 30 mei 2021, van http://taalunieversum.org/inhoud/von-cahier-1 Dodell-Feder, D., & Tamir, D. (2018). Fiction reading has a small positive impact on social cognition: A meta-analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 147(11), 1713-1727. https://doi.org/10.1037/xge0000395 Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., De-Marcos, L., Fernandez-Sanz, L., Pagés, C., & Martínez, J. (2013). Gamifying Learning Experiences: Practical Implications and Outcomes. Computers & Education, 63(1), 380-392. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020 Drie, J. van, & Boxtel, C. van (2008). Historical reasoning. Towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87-110. Drop, W., Gestel, F. van, & Steenbeek, J. (1969). Variaties op een thema. Wolters-Noordhoff. Drop, W., & Steenbeek, J. (1970), Indringend lezen 1. ‘Close-reading’ van poëzie. Wolters-Noordhoff. Drost, M., & Verra, P. (2019). Handboek RTTI. Uitgeverij Plus. Drost, M., Verra, P., & Scheerens, J. (2019). Teacher literacy in formative assessment; the RTTIsystem. Geraadpleegd 15 februari 2023, van https://docentplus.nl/wp-content/uploads/ Teacher-literacy-formative-assessment-RTTI-system.pdf.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw