396 Bibliografie Broek, P. van den, Helder, A., Espin, C., & Liende, M. van der. (2021). Sturen op begrip: effectief leesonderwijs in Nederland. Rapportage aan de Vaste Tweede Kamercommissie voor OCW. Universiteit Leiden, Instituut Pedagogische Wetenschappen. Geraadpleegd 24 oktober 2023, van https:// hdl.handle.net/1887/3567187 Brulez, B. (1959). De donkere kamer van Damocles: een meesterlijke roman van Willem Frederik Hermans. Laatste Nieuws, 1 juli 1959. Geraadpleegd 20 november 2021, van http://www.muni. cz/el/1421/jaro2013/NI03_44/um/40196369/donkere_kamer.pdf Bruner, J. (1985). Vygotsky: a historical and conceptual perspective. In J. Wertsch (Red). Culture, communication and cognition: Vygotskian perspectives (pp. 21-34). Cambridge University Press. Buddingh, D. (1825). Aanleiding tot de kennis der letterkundige geschiedenis der Nederlanden. Kloots. Burg, J. van. (2018). Onkreukbare helden. Geraadpleegd 12 april 2020, van http://www. historischnieuwsblad.nl/onkreukbare-helden Buzzetto-More, N. (2007). Principles of Effective Online Teaching. Informing Science Press. Byrnes, J. (2001). Cognitive development and learning (2nd edition). Allyn and Bacon. Calleja, G. (2007). Digital Games as Designed Experience: Reframing the Concept of Immersion (Dissertatie). Victoria University of Wellington. Campert, R. (1961). Het leven is verrukkuluk. De Bezige Bij. Checa, D., & Bustillo, A. (2020). A review of immersive virtual reality serious games to enhance learning and training. Multimed Tools and Applications, 79, 5501-5527. https://doi.org/10.1007/ s11042-019-08348-9 Clark, D., Tanner-Smith, E., & Killingsworth, S. (2015). Digital games, design, and learning: A systematic review and meta-analysis. Review of Educational Research, 86, 79-122. https://doi. org/10.3102/0034654315582065 Cole, M., John-Steiner, V., Scribner, S., & Souberman, E. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. L. S. Vygotsky. U Press. Collie, J. van, & Raedts, M. van (2014). Zijn digikids nog boekenbeesten? Onderzoek naar leesattitude, het (digitale) leesgedrag en de vrijetijdsbesteding van Vlaamse jongeren tussen 9 en 12. Stichting Lezen. Geraadpleegd 15 oktober 2023, van https://www.lezen.nl/sites/ default/files/Digikids.pdf Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21. Cremer, J. (1863). Fabriekskinderen. Astoria Uitgeverij. Curriculum.nu (2019). Voorstel Leergebied Nederlands. Geraadpleegd 8 oktober 2020, van https://www.curriculum.nu/voorstellen/nederlands Dautzenberg, J. (1989). Nederlandse literatuur. Geschiedenis, bloemlezing en theorie. Malmberg. Deci, E., Koestner, R., & Ryan, R. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668. Deci, E., & Ryan, R. (2000). The ‘what’ and the ‘why’ of goal pursuits: Human needs and the self determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/ S15327965PLI1104_01 Demarcos, L., Dominguez, A., Saenz de Navarette, J., & Pagez, C. (2014). An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & Education, 75, 82-91. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw