39 Methode van onderzoek knelpunten die zij ervaren. Deze informatie heb ik meegenomen in de evaluatie van het ontwerp. De twee leerlingen zijn geselecteerd op basis van de resultaten van vier eerdere literatuuropdrachten uit vwo-4 en vwo-5. Leerling 1 (jongen) presteerde daarbij een punt onder het gemiddelde van de klas en leerling 2 (meisje) een punt boven het gemiddelde. Naast de uitvoerige analyse van het redeneren van de twee leerlingen heb ik ook de antwoorden van de overige leerlingen globaal geanalyseerd aan de hand van het instrument in Tabel 2.5, met als doel de inzichten die resulteerden uit de uitvoerige individuele analyse te relateren aan patronen die de leerlingen als groep laten zien.3 Onderzoekscyclus 2 In de tweede versie van het ontwerp is de volledige opdrachtenreeks opgenomen en wordt het verhaal digitaal gepresenteerd. De opdrachten van de leerlingen zijn tijdens onderzoekscyclus 2, net als tijdens onderzoekscyclus 1, verzameld via de elektronische leeromgeving waartoe ik als onderzoeker toegang had. Tijdens de lessen noteerden ik als docent/onderzoeker en een andere docent observaties via een observatieformulier, gericht op het gedrag van de leerlingen tijdens de digitale presentatie van het verhaal en het maken van de opdrachten in termen van betrokkenheid, interesse en de mate van gerichtheid op leren (zie Bijlage 4). De schriftelijke evaluaties van de leerlingen in onderzoekscyclus 2 zijn vanuit Microsoft Forms direct gedownload in een Excel-bestand. De mondelinge interviews die ik met 12 leerlingen hield na afloop van de lessenreeks, zijn opgenomen met een audiorecorder en getranscribeerd. Onderzoekscyclus 2 had als voornaamste doel de ontwikkelde opdrachtenreeks te onderzoeken en te evalueren. Daarbij zijn drie onderzoeksvragen geformuleerd: 1. Leidt de ontwikkelde opdrachtenreeks ertoe dat leerlingen de in hoofdstuk 7 over De donkere kamer van Damokles geformuleerde inzichten binnen het systeemperspectief, het individueel perspectief, het sociaal-cultureel perspectief en het historisch perspectief verwerven en tot een antwoord komen op de in hoofdstuk 7 geformuleerde hoofdvraag over de waarheid in de roman? 2. Leidt de ontwikkelde opdrachtenreeks ertoe dat leerlingen literatuurhistorisch leren redeneren? 3. Leidt de digitale presentatie van het verhaal tot voldoende verhaalbegrip bij leerlingen om de opdrachtenreeks uit te kunnen voeren? 3 Bij de analyses maak ik gebruik van geciteerde antwoorden van leerlingen. Omwille van de leesbaarheid heb ik storende spelfouten in de citaten steeds aangepast.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw