Renate van Keulen

38 Hoofdstuk 2 Tabel 2.5 Beknopte versie van het instrument voor het analyseren van het redeneren van de leerlingen, ontwikkeld op basis van de zes niveaus van literaire competentie van Witte (2008) Niveau De leerling stelt zelf redeneervragen De leerling beantwoordt gegeven redeneervragen binnen het eigen referentiekader De leerling gebruikt aangereikte bronnen en stelt het eerdere antwoord bij De leerling verwoordt zijn inzichten Belevend Gericht op eigen beleving Vanuit de eigen beleving, niet gekoppeld aan de tekst De leerling gebruikt de informatie niet om buiten de subjectieve perceptie te komen Gericht op personages en hun belevenissen. Vaak een oordeel Herkennend Gericht op herkenning van personages/ gebeurtenissen Vanuit de eigen kennis en beleving van de werkelijkheid, deels gekoppeld aan de tekst De leerling gebruikt de informatie om zijn mimetische interpretatie kracht bij te zetten Gericht op de mimetische functie die de leerling aan de roman toekent Reflecterend Gericht op de betekenis van gebeurtenissen/ beweegredenen van personages Abstraherend van eigen gevoelens en ervaringen De leerling gebruikt de informatie om kritisch en analytisch naar de roman te kijken Generalisering op basis van de betekenis van gebeurtenissen/ beweegredenen van personages Interpreterend Gericht op interpretatie van diepere betekenislagen en vorm Een eigen interpretatie, verkregen door hypothetisch redeneren De informatie wordt verbonden met de roman om na te denken over de eerdere interpretatie Gericht op diepere betekenislagen of vormkernmerken van de roman of literatuur in het algemeen Letterkundig Gericht op een dieper niveau van exploratie van de tekst De leerling laat een dieper niveau van exploratie zien De leerling gebruikt de informatie om vanuit een ander perspectief naar de roman te kijken Gericht op thematiek/ gebeurtenissen/ personages/vorm in (cultuur)historisch perspectief Academisch De leerling neemt een metapositie in De leerling neemt een metapositie in De informatie wordt verbonden met de eerdere interpretatie van het thema Het inzicht laat zien dat de leerling de roman in een breder kader kan plaatsen De beschrijving en analyse van het redeneren van de twee leerlingen is primair illustratief en beoogt geen generaliserende uitspraken te doen. Het doel was inzicht te krijgen in de processen die de leerlingen doorlopen, het niveau waarop zij redeneren en eventuele

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw