Renate van Keulen

379 Conclusies, discussie en aanbevelingen 13.3 Discussie In paragraaf 13.2 formuleerde ik conclusies met betrekking tot (1) digitalisering en gamificering, (2) de ontwikkelde didactiek van literatuurhistorisch redeneren, (3) de door leerlingen getoonde literaire competentie in de lessenreeksen en (4) de waarde van educational design research. De conclusies leiden tot nieuwe inzichten, maar roepen ook enkele vragen op. In deze paragraaf geef ik een kritische bespreking van de gepresenteerde conclusies, waarbij ik de verbinding leg met bestaande wetenschappelijke literatuur. Ik sluit deze paragraaf af met het bespreken van enkele mogelijkheden voor vervolgonderzoek. 13.3.1 Digitalisering en gamificering van het ontwerp Uit het ontwerponderzoek blijkt dat de leerlingen in de gedigitaliseerde en gegamificeerde lessenreeks (Lessenreeks 3) hebben geleerd te redeneren over historische literatuur. De antwoorden van de leerlingen zijn in Lessenreeks 3 van hogere kwaliteit dan die in de andere lessenreeksen. Dit resultaat is direct te herleiden naar uitgevoerde verbeterstappen in de opdrachten, maar laat ook zien dat een digitale omgeving leerlingen kan uitnodigen tot redeneren op een hoog niveau. De positieve resultaten op het gebied van leren laten zien dat een doordachte digitale didactiek het leren van een complexe vaardigheid als redeneren mogelijk maakt. De leerlingen kunnen op een zelfgekozen moment, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau, onafhankelijk van de docent redeneervaardigheden leren. Gedurende een situatie als COVID-19 rechtvaardigen deze voordelen het intensieve ontwikkelproces wellicht: de didactiek biedt een kwalitatief hoogwaardige oplossing voor leren op afstand. Wanneer als alternatief een ‘normale’, klassikale aanpak mogelijk is, zijn ook inhoudelijke argumenten nodig die de ontwikkeling van een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs kunnen rechtvaardigen. Zo’n inhoudelijk argument is dat leerlingen met de ontwikkelde digitale game een grotere kans hebben om de juiste leerstappen te maken dan bij een klassikale, docentgestuurde lessenreeks. De didactiek is uitvoerig onderzocht en biedt leerlingen een leerroute met duidelijke kaders. Door het geleide karakter kunnen leerlingen niet van de leerroute afwijken. Ze kunnen met andere woorden niet de draad kwijtraken, zoals dat wel bij een standaard les kan gebeuren. Een ander inhoudelijk argument betreft de ondersteuning die geboden wordt bij het leren. Die ondersteuning is in Lessenreeks 3 doordacht ontwikkeld en onderzocht, en kan op ieder gewenst moment (opnieuw) door de leerlingen worden geraadpleegd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw