Renate van Keulen

374 Hoofdstuk 13 nl is de oorspronkelijke analoge versie te raadplegen via de knop ‘Onderzoek’ op de navigatiebalk . Lessenreeks 2, ontwikkeld in de tweede onderzoekscyclus, is een hybride versie met een instructievideo en een digitale presentatie van het verhaal. De leerlingen leren redeneren door vier grote redeneeropdrachten en een eindopdracht te maken in een Word-bestand dat ze bij de docent inleveren. Net als de analoge versie is deze lessenreeks bedoeld voor klassikale uitvoering. De docent heeft nog altijd een sturende rol en beantwoordt inhoudelijke vragen van leerlingen, maar geeft geen instructie of feedback, zoals in de analoge versie. Wel kunnen de leerlingen hun docent tijdens de lessenreeks inhoudelijke vragen stellen. Ook Lessenreeks 2 is beschikbaar via de knop ‘Onderzoek’ op de website www.redenerenoverliteratuur.nl. Lessenreeks 3 is ontwikkeld in de derde onderzoekscyclus. Het gaat om een aangepaste en volledig gedigitaliseerde versie van Lessenreeks 2, waaraan ook de game-elementen uit het prototype zijn toegevoegd. Deze versie kan individueel worden afgenomen, wat betekent dat de docent niet langer een rol heeft. Een beschrijving van Lessenreeks 3 is beschikbaar via de knop ‘Onderzoek’ op de website www. redenerenoverliteratuur.nl. De lessenreeks is op de website vervangen door het finale ontwerp (Lessenreeks 4), maar is nog wel beschikbaar en kan indien gewenst worden geïnstalleerd en gebruikt. De finale digitale game (Lessenreeks 4) is een aangepaste versie van Lessenreeks 3. Naar aanleiding van de resultaten van onderzoekscyclus 3 is de opzet van de lessenreeks aangepast en zijn nieuwe game-elementen toegevoegd. Lessenreeks 4 is op aanvraag toegankelijk via de website www.redenerenoverliteratuur.nl. Via ‘Lesmateriaal’ op de website www.redenerenoverliteratuur.nl is ook analoog lesmateriaal beschikbaar dat docenten kunnen gebruiken wanneer zij redeneren over literatuur in de klas willen toepassen. Dit materiaal is gemaakt om de onderzochte redeneerdidactiek op een toegankelijke manier te delen met docenten. 13.2.2 Conclusies In de reflectie op het ontwerp (paragraaf 12.4) schreef ik dat er in het ontwerpproces twee hoofdlijnen zichtbaar zijn: enerzijds is het ontwerp inhoudelijk onderzocht en aangepast, anderzijds is het ontwerp in toenemende mate gedigitaliseerd en gegamificeerd. Bij het formuleren van de conclusies maak ik hetzelfde onderscheid. Per hoofdlijn bespreek ik wat de uitgevoerde aanpassingen hebben betekend voor zowel het leren als de motivatie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw