Renate van Keulen

369 Het finale ontwerp: de digitale game Op basis van de vergelijking tussen het prototype en het finale ontwerp kan worden geconcludeerd dat de vooronderzoeken hebben geleid tot een prototype dat in veel opzichten ook in de praktijk blijkt te werken. De ontwikkelde didactiek zorgt ervoor dat leerlingen tot literatuurhistorisch redeneren komen en inzichten over de roman kunnen verwoorden. De opzet van het ontwerp leidt ertoe dat leerlingen in de loop van de lessenreeks het systeem van literatuurhistorisch redeneren leren toepassen. De gameelementen die in het prototype zijn uitgewerkt op basis van de vooronderzoeken, hebben echter niet geleid tot het gewenste resultaat op het gebied van motivatie. Daarom wijkt Lessenreeks 4 van het ontwerp met name waar het de toepassing van game-elementen betreft in een aantal opzichten af van het prototype. Dit hoofdstuk presenteerde de finale versie van het ontwerp en een reflectie op het ontwerpproces. Daarmee is het ontwerp- en evaluatiegedeelte van het onderzoek afgerond. Het volgende hoofdstuk bevat de algemene conclusies van het ontwerponderzoek en een bespreking van die conclusies.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw