36 Hoofdstuk 2 lessen vervolgens volledig zelfstandig uit. Als onderzoeker was ik in alle drie de klassen bij iedere les aanwezig. Daarnaast was bij iedere klas een tweede persoon aanwezig die het gedrag van de leerlingen observeerde. Meestal was dat de vaste docent van de klas. Enkele lessen zijn bezocht door een etnografisch onderzoeker van Tilburg University en de technisch ontwerper van de digitale lessenreeks. Op die manier konden zowel het gedrag van de leerlingen tijdens het werken aan de digitale lessenreeks als de technische werking van het ontwerp in kaart worden gebracht. De leerlingen maakten hun opdrachten in het digitale systeem. Het inleveren verliep volledig geautomatiseerd. Direct na het afronden van de eindopdracht in les 5 vulden de leerlingen dezelfde schriftelijke evaluatie in als bij onderzoekscyclus 2, aangevuld met twee vragen naar tips ter verbetering van de betreffende digitale versie van het ontwerp en tips voor het toevoegen van spelelementen met het oog op de volgende versie van het ontwerp (zie Bijlage 1). Het onderzoek leverde verschillende soorten data op: de resultaten van de opdrachten van de leerlingen, de evaluaties van de leerlingen, de resultaten van interviews met de leerlingen en de verslagen van de lesobservaties. Tabel 2.4 bevat een overzicht van de verzamelde data per onderzoekscyclus. Tabel 2.4 Overzicht van de verzamelde data per onderzoekscyclus Cyclus Verzamelde data 1 De opdrachten van 32 leerlingen, verzameld in vijf lessen. De resultaten van mondelinge evaluaties van de lessen door 32 leerlingen. Lesobservaties van de docent/onderzoeker. 2 De opdrachten van 54 leerlingen, verzameld in vijf lessen. De resultaten van schriftelijke evaluaties van de lessen door 48 leerlingen. De resultaten van mondelinge interviews met 12 leerlingen. Lesobservaties van de docent/onderzoeker en een andere docent. 3 De opdrachten van 89 leerlingen, verzameld in vijf lessen. De resultaten van schriftelijke evaluaties van de lessen door 81 leerlingen. Lesobservaties van de docent/onderzoeker, andere docenten, een etnografisch onderzoeker en de technisch ontwerper. 2.4.3 Analyse van de opdrachten Onderzoekscyclus 1 De door de leerlingen gemaakte opdrachten zijn tijdens onderzoekscyclus 1 verzameld via de elektronische leeromgeving waartoe ik als onderzoeker toegang had. Tijdens de lessen beschreef ik als docent-onderzoeker het lesverloop en noteerde daarbij opvallende
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw