355 Het finale ontwerp: de digitale game finale ontwerp zijn gebruikt, kunnen worden bekeken in de game die gepresenteerd wordt op de website www.redenerenoverliteratuur.nl. Om de leerlingen meer ondersteuning te bieden bij het leren redeneren, krijgen zij in de proloog uitleg over de redeneerstappen, waarna ze een voorbeeldredenering volgen over het dubbelgangersmotief in de roman, een onderwerp waarover in het vooronderzoek over De donkere kamer van Damokles ook inzichten zijn geformuleerd. De leerlingen beantwoorden daarbij een aantal meerkeuzevragen die gericht zijn op de werkwijze bij het redeneren. Door de toevoeging van de proloog, waarin leerlingen kennismaken met het redeneren, is het systeem van ‘scaffolding’ in de eerste twee opdrachten aangepast. De leerlingen voeren in de eerste twee levels, bij de opdrachten binnen het historisch perspectief en het systeemperspectief, al meer stappen zelfstandig uit dan in de vorige versies van het ontwerp. De stap ‘eigen inbreng’ is aangepast. In de vorige versies van het ontwerp moesten de leerlingen ook bij deze stap de techniek van ‘beschrijven’, ‘betekenis geven’ en ‘concluderen’ uitvoeren. Om meer variatie aan te brengen in de opdrachten en het gevoel van herhaling te verminderen, koos ik ervoor deze analysestap te vervangen door een concrete vraag over de eigen kennis en ideeën van de leerlingen met betrekking tot het onderwerp van de opdracht. Het antwoord op die vraag verbinden leerlingen net als bij de eerdere lessenreeksen met de uitkomst van de fragmentanalyse. De stap ‘eigen inbreng’ kwam het meest in aanmerking voor aanpassing, omdat eigen kennis en ideeën zich minder lenen voor een stapsgewijze analyse dan bronnen en fragmenten. Leerlingen hoeven in de finale versie van het ontwerp de stappen ‘beschrijven’, ‘betekenis geven’ en ‘concluderen’ nu alleen nog maar uit te voeren bij de fragmentanalyse en bronanalyse. In paragraaf 12.3 worden de nieuwe vragen bij de stap ‘eigen inbreng’ weergegeven. Een onderdeel dat al was opgenomen in Lessenreeks 3 van het ontwerp, maar in Lessenreeks 4 is aangepast, is de hulpfunctie. Om de hulpteksten overzichtelijker te maken, is ervoor gekozen de korte hulptekstjes per deelstap te verwijderen en bij iedere hoofdstap één hulpfunctie toe te voegen met ‘accordeonfunctie’. Dit wil zeggen dat leerlingen eerst alleen een korte uitleg zien, en indien gewenst op een langere uitleg en een voorbeeld kunnen klikken. Op die manier bepalen leerlingen zelf welke hulp zij willen gebruiken. Voor het voorbeeld wordt bij iedere stap de in de proloog gepresenteerde redenering over het dubbelgangersmotief gebruikt. Het laatste onderdeel uit het prototype dat is toegevoegd, is de chatfunctie waarmee leerlingen elkaar hulpvragen kunnen stellen. De leerlingen kunnen per level twee hulpvragen stellen. Andere leerlingen helpen is onbeperkt mogelijk, maar
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw