Renate van Keulen

354 Hoofdstuk 12 12.1 Inleiding De in hoofdstuk 11 beschreven derde onderzoekscyclus leidde tot een aantal aanbevelingen die zijn doorgevoerd in de vierde, finale versie van het ontwerp. De ontwikkeling van deze versie is het eindpunt van het ontwerp- en evaluatiegedeelte van dit onderzoek. In dit hoofdstuk geef ik een beschrijving van de vierde versie van het ontwerp en de keuzes die gemaakt zijn bij de ontwikkeling ervan. Paragraaf 12.2 bevat een overzicht van de aanpassingen die zijn doorgevoerd vergeleken met Lessenreeks 3. In paragraaf 12.3 geef ik een uitgebreide beschrijving van het ontwerp. In paragraaf 12.4 tot slot reflecteer ik op de totstandkoming van het ontwerp en de relatie tussen het finale ontwerp en het prototype dat in hoofdstuk 8 is beschreven. 12.2 Aanpassingen in het ontwerp De in hoofdstuk 11 beschreven derde onderzoekscyclus leidde tot een aantal aanbevelingen die zijn meegenomen in Lessenreeks 4 van het ontwerp. Op basis van deze aanbevelingen is een aantal bestaande onderdelen aangepast, en zijn nieuwe onderdelen toegevoegd die niet in het prototype waren opgenomen. In Lessenreeks 4 is ook een laatste element uit het prototype toegevoegd: een chatfunctie waarmee leerlingen elkaar hulp kunnen vragen en geven. De belangrijkste aanpassing ten opzichte van het bestaande ontwerp betreft de opzet. Op basis van het onderzoek naar Lessenreeks 3 is gekozen voor uitbreiding van het ontwerp met een proloog die een heel lesuur in beslag neemt. In de proloog maken de leerlingen kennis met het verhaal en de werkwijze. Net als in de vorige versie maken de leerlingen vervolgens vier redeneeropdrachten in de levels 1 t/m 4, waarna ze in level 5 de eindopdracht maken. De gewijzigde opzet heeft ook consequenties voor de introductievideo en de presentatie van het verhaal. In de introductievideo is de uitleg over de opzet en werkwijze van het spel aangepast. Wat betreft de presentatie van het verhaal is het eerste deel (17 minuten), dat in Lessenreeks 3 in zijn geheel in het eerste level werd getoond, in Lessenreeks 4 verdeeld tussen de proloog en level 1. Dit had als gevolg dat de samenvattingen voorafgaand aan de video’s aangepast moesten worden. Inhoudelijk zijn in de video’s verder geen wijzigingen aangebracht ten opzichte van Lessenreeks 3 van het ontwerp. Een beschrijving van de presentatie van het verhaal en de keuzes die bij de ontwikkeling gemaakt zijn, staat in paragraaf 10.2 en 11.2. De video’s die in het

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw