Renate van Keulen

351 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp 3) Er moet een extra vorm van ondersteuning worden toegevoegd voorafgaand aan de eerste redeneeropdracht. Het doel van die ondersteuning moet zijn om leerlingen op een activerende manier kennis te laten maken met het redeneren, zonder dat zij zelf al redeneerstappen moeten maken. Op die manier kan voorkomen worden dat zij een verkeerde werkwijze aanleren. 4) De hulpteksten moeten worden aangepast, zodat meer overzicht ontstaat voor de leerlingen en wordt voorkomen dat zij overweldigd raken door de grote hoeveelheid tekst. In de tekst kunnen links worden toegevoegd waarachter de grotere teksten en voorbeelden te vinden zijn. 5) De chatfunctie die in het prototype is opgenomen, moet in het ontwerp worden toegepast. Op die manier kunnen leerlingen elkaar hulpvragen stellen tijdens het redeneren. De chatfunctie zorgt voor een vorm van interactie, wat het spelplezier kan bevorderen. 6) Na de presentatie van het verhaal moet een vragengedeelte worden ingevoegd. Op die manier kunnen leerlingen het verhaal verwerken en ontstaat meer variatie in de levels. Om bij de leerlingen een gevoel van autonomie in het doorlopen van de lessenreeks te versterken, kunnen zij deze vragen ook overslaan. 7) In het ontwerp moet een beloningssysteem met punten worden toegepast om te zorgen voor spelbeleving en een gevoel van competitie bij de leerlingen. Het is daarbij belangrijk om te voorkomen dat leerlingen in een reward loop belanden (Zichermann & Cunningham, 2011) en beloning gaan zien als het doel van de lessenreeks. Daarom moeten de punten niet worden toegekend aan de basisopdrachten (de redeneeropdrachten en de eindopdracht), maar aan ondersteunende opdrachten, zoals een vragenreeks na het verhaalgedeelte. Dit hoofdstuk beschreef het onderzoek naar de derde versie van het ontwerp, waarin de op basis van onderzoekscyclus 2 aangepaste lessenreeks is gedigitaliseerd en voorzien van enkele gameelementen. De aanbevelingen naar aanleiding van dit onderzoek leidden tot de ontwikkeling van de finale versie van het ontwerp, die in hoofdstuk 12 wordt gepresenteerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw