350 Hoofdstuk 11 positieve effect is met Lessenreeks 3 niet bereikt. Hoewel bijna alle elementen uit het prototype zijn toegevoegd en de lessenreeks er in de huidige vorm toe leidt dat de leerlingen hard werken en betrokkenheid tonen, is voor een motiverende educatieve game blijkbaar meer nodig dan in dit ontwerp geboden wordt. Dat de resultaten op het gebied van motivatie in Lessenreeks 3 minder positief zijn dan de resultaten van de eerste, analoge lessenreeks, laat ook zien dat de lessenreeks in deze vorm wel een goed alternatief biedt voor leren, maar de afwisseling van een les met docent en interactie in de klas niet kan evenaren. In de opmerkingen van de leerlingen wordt duidelijk dat zij variatie missen in het ontwerp. De tips die de leerlingen geven in hun evaluatie, bevestigen dit beeld. Leerlingen noemen allerlei manieren om afwisseling te creëren, zoals kleine spellen tussendoor, quizvragen bij het verhaal of andere vormen van actie. De tips van de leerlingen laten ook zien dat zij een gebrek aan competitie, keuzevrijheid en interactie ervaren. Het toevoegen van een beloningselement wordt opvallend vaak genoemd. Het lijkt erop dat voor veel leerlingen een competitie-element noodzakelijk is voor een spelervaring. Blijkbaar wordt het ontwerp nu door veel leerlingen niet gezien als een game, ondanks de duidelijke doelen en het gebruik van levels (‘Het leek eigenlijk niet echt op een game, maar meer gewoon een stapsgewijze digitale opdracht’). Om ervoor te zorgen dat het ontwerp niet alleen leidt tot het gewenste resultaat op het gebied van leren, maar ook op het gebied van motivatie, is het nodig om in de volgende versie van het ontwerp onderdelen toe te voegen die zorgen voor meer variatie, interactie, competitie en een gevoel van autonomie bij de leerlingen. Deze elementen zijn weliswaar in het prototype opgenomen, maar moeten blijkbaar op een andere manier vormkrijgen. 11.6.2 Implicaties voor het ontwerp De bevindingen van het onderzoek naar Lessenreeks 3 hebben de volgende concrete aanbevelingen opgeleverd voor de vierde versie van de lessenreeks: 1) De opzet van het bestaande ontwerp moet worden aangepast. Op basis van de resultaten is het nodig om een extra les toe te voegen, zodat met name in de eerste les de activiteiten kunnen worden gespreid en het eerste verhaalgedeelte kan worden gesplitst. 2) In de redeneeropdrachten moet meer variatie worden geboden. Drie keer een analyse maken met dezelfde stappen, ervaren leerlingen als herhalend.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw