Renate van Keulen

35 Methode van onderzoek Tabel 2.2 Evaluatievragen over de lessenreeks voor leerlingen; mondeling gesteld in cyclus 1 en schriftelijk in cyclus 2 en 3 Nummer Vraag 1 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: hier heb ik niets van geleerd? 2 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: hier heb ik het meest van geleerd? 3 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: dit is saai? 4 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: dit is mooi of goed? 5 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: nu heb ik iets geleerd waar ik echt iets aan heb? 6 Bij welk onderdeel van de lessenreeks dacht je: ik heb weer niks nuttigs geleerd? De lessenreeks in onderzoekscyclus 2 (schooljaar 2020-2021) bestond uit vijf lessen en werd in twee klassen gegeven door mij als onderzoeker. In de eerste klas was ik zelf de vaste docent; in de tweede klas was de vaste docent van de leerlingen aanwezig om observaties te noteren. De leerlingen leverden hun opdrachten in via de elektronische leeromgeving, waarmee zij al bekend waren. Direct na het afronden van de eindopdracht in les 5 vulden alle leerlingen via Microsoft Forms een digitale evaluatie in met dezelfde vragen als bij het mondeling interview in onderzoekscyclus 1 (zie Tabel 2.2 voor de vragen en Bijlage 1 voor het volledige formulier dat bij de digitale evaluatie gebruikt is). Bij de digitale evaluatie zijn voor het kiezen van de onderdelen van de lessenreeks keuzemogelijkheden gegeven die leerlingen konden aanklikken. Na het kiezen van een of meerdere onderdelen werd de leerlingen gevraagd een toelichting te geven bij hun keuze. Drie weken na de laatste les van de lessenreeks is na afloop van het mondeling examen literatuur bij twaalf willekeurig gekozen leerlingen nog een aanvullend interview afgenomen over hun ervaringen met de lessenreeks. De richtvragen van dit interview zijn opgenomen in Tabel 2.3. Tabel 2.3 Richtvragen bij het mondelinge interview in onderzoekscyclus 2 Vraag Omschrijving 1 Vond je de lessen op een bepaald moment lastig? Waar, waar niet? 2 Begreep je het redeneersysteem meteen? 3 Snapte je alle redeneerstappen/alle vragen in het stappenplan? Welke stappen snapte je niet (of vond je lastig) en waarom? 4 Dit onderzoek is deel van een ontwerponderzoek, waarin we streven naar verbetering van het ontwerp. Heb je tips voor verbetering in de volgende fase? De lessenreeks in onderzoekscyclus 3 (schooljaar 2021-2022) bestond uit vijf lessen en werd uitgevoerd in drie klassen. De volledig digitale lessenreeks werd aan het begin van de eerste les in alle klassen door mij geïntroduceerd. De leerlingen voerden de

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw