Renate van Keulen

348 Hoofdstuk 11 leerlingen met de digitale presentatie van het verhaal in kaart gebracht met behulp van evaluerende opmerkingen van de leerlingen en de lesobservaties. De beoordeling die de leerlingen gaven van het verhaalbegrip en de mate waarin zij het verhaal konden volgen, laat zien dat er sprake is van een verbetering ten opzichte van de versie van de presentatie die in Lessenreeks 2 is gebruikt. De evaluaties van de leerlingen sluiten daarbij aan. De presentatie wordt niet langer als overweldigend ervaren zoals in Lessenreeks 2. De rustigere opzet en de samenvattingen blijken het gewenste effect te hebben. De resultaten van de opdrachten van de leerlingen geven ook bij Lessenreeks 3 geen aanleiding om te veronderstellen dat de digitale presentatie tot problemen heeft geleid bij hun verhaalbegrip. Net als in Lessenreeks 2, laten de inzichten en het antwoord op de hoofdvraag geen hiaten zien in de romankennis van de leerlingen. Het antwoord op de derde onderzoeksvraag is dus positief, en een inhoudelijke aanpassing van de videopresentatie is in een nieuwe versie van de lessenreeks niet nodig. Wel wordt de presentatie in meerdere evaluerende opmerkingen ‘(te) lang’ genoemd. Zeker op basis van het eerste deel, dat 17 minuten in beslag neemt, is dit begrijpelijk. Een andere verdeling van het verhaal over de levels kan ervoor zorgen dat de leerlingen minder problemen ervaren met de lengte van de video’s. Tot slot geven meerdere leerlingen aan dat zij extra ondersteuning bij het verhaal prettig zouden vinden. De suggestie om een quiz over het verhaal toe te voegen, is interessant, maar zou wel tot gevolg hebben dat de lessen nog langer worden. Toch is het opnemen van een quiz het overwegen waard, omdat daarmee een extra spelelement aan het ontwerp kan worden toegevoegd dat niet alleen het gamekarakter versterkt, maar ook inhoudelijke waarde heeft: het kan leiden tot meer begrip van het verhaal. Overige conclusies Lessenreeks 3 is ontwikkeld volgens de opzet zoals die in het prototype is beschreven. Uit de observaties blijkt dat deze opzet, met vier grote opdrachten en een eindopdracht, ervoor zorgt dat veel leerlingen de lessen niet binnen 50 minuten kunnen maken. Vooral de eerste les blijkt voor vrijwel alle leerlingen te lang. De verwachting was dat de digitalisering van het ontwerp een oplossing zou bieden voor het tekort aan tijd, maar dit blijkt niet het geval te zijn. In de eerste les wordt in de proloog het instructiefilmpje getoond, waarna de leerlingen het eerste deel van het verhaal zien dat 17 minuten in beslag neemt. Dit verhaal is zo lang, omdat de leerlingen voor de eerste redeneeropdracht al een groot deel van het verhaal moeten kennen. Na het bekijken van het verhaal begint de redeneeropdracht. Daarin zijn weliswaar veel stappen gegeven, maar de leerlingen moeten al die stappen wel goed lezen en ook een aantal stappen zelf

RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw