345 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp en zijn enkele wijzigingen aangebracht aan de opdrachten en redeneerstappen. Ook de effecten van deze aanpassingen heb ik onderzocht. Voor de digitale derde lessenreeks is dezelfde opzet gehanteerd als in Lessenreeks 2, met vier redeneeropdrachten en een eindopdracht. De lessen worden gepresenteerd in een digitaal boek dat de leerlingen openen via een website. Het boek bevat een proloog waarin een introductiefilmpje wordt getoond en vijf levels waarin de lessen zijn opgenomen. Lessenreeks 3 is onderzocht in drie vwo-5 klassen met in totaal 89 leerlingen. Het onderzoek moest inzicht geven in de resultaten van de leerlingen (onderzoeksvraag 1), in de manier waarop de leerlingen de opdrachten uitvoeren (onderzoeksvraag 2) en in de ervaringen van de leerlingen met de digitale presentatie van het verhaal (onderzoeksvraag 3). In het onderzoek naar Lessenreeks 3 zijn dezelfde onderzoeksvragen gebruikt en dezelfde analyses uitgevoerd als in het onderzoek naar Lessenreeks 2, zodat het effect van de digitalisering van het ontwerp en de inhoudelijke aanpassingen in kaart kon worden gebracht. Net als bij de bespreking van de analyses ga ik bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen in op de resultaten van Lessenreeks 3 in relatie tot de resultaten van Lessenreeks 2. Met het oog op de hoofdvraag van het onderzoek – Welke elementen moet een digitale game voor het literatuurgeschiedenisonderwijs bevatten die leerlingen uit de bovenbouw van het vwo motiveert en leert nadenken over en met historische teksten? – zijn net als in onderzoekscyclus 1 en 2 de evaluerende opmerkingen van de leerlingen op het gebied van motivatie en leren naar aanleiding van Lessenreeks 3 van het ontwerp apart geanalyseerd. De analyses zijn besproken in relatie tot de resultaten van de opdrachten en observaties om uitspraken te kunnen doen over de mate waarin deze derde versie van het ontwerp bijdraagt aan de motivatie en het leren van de leerlingen. In paragraaf 11.6.1 beantwoord ik eerst de onderzoeksvragen van deze onderzoekscyclus. Vervolgens geef ik een aantal conclusies over de inhoud en opzet van de digitale lessenreeks en de mate waarin deze bijdraagt aan het leren en de motivatie van de leerlingen. Ik eindig deze paragraaf met een korte beschouwing over het effect dat de digitalisering van het ontwerp en het toevoegen van enkele game-elementen heeft op de activiteiten, resultaten en de ervaringen van de leerlingen. Aan de antwoorden op de onderzoeksvragen en de overige conclusies kunnen enkele aanbevelingen worden verbonden voor de ontwikkeling van de volgende versie van het ontwerp. Deze worden gepresenteerd in paragraaf 11.6.2.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw