344 Hoofdstuk 11 Tabel 11.8 Opmerkingen met betrekking tot leren in Lessenreeks 3 (frequenties; n=81) Specifiek Algemeen Niet Totaal Kennis verwerven 7 3 1 11 Begrijpen 10 0 1 11 Toepassen 42 5 1 48 Analyseren 5 2 6 13 Evalueren 1 2 0 3 Creëren 18 15 4 37 In 183 opmerkingen geven leerlingen aan (iets) geleerd te hebben. 43 opmerkingen die gingen over leren, konden niet met het model worden geanalyseerd omdat ze te algemeen waren (‘Ik heb van alles wel geleerd’). Datzelfde geldt voor 20 opmerkingen waarin leerlingen aangeven niet(s) geleerd te hebben (‘Ik heb niets geleerd’). In deze laatste categorie gingen de opmerkingen voornamelijk over de videopresentatie (‘Het was nodig, maar ik heb er niet echt van geleerd’). De overige 120 opmerkingen zijn geplaatst onder een van de vormen van leren uit de herziene taxonomie van Bloom. Net als bij Lessenreeks 2, blijkt ook in deze lessenreeks dat de leerlingen vooral ervaren dat zij hebben leren toepassen. Het gaat dan om het toepassen van het redeneersysteem of onderdelen daarvan (‘Door het redeneren te oefenen heb ik geleerd om goede antwoorden te geven en logisch na te denken’). Ook creëren is vaak genoemd. Leerlingen geven aan dat ze hebben geleerd inzichten te verwoorden, of benoemen een specifiek inzicht dat ze hebben verworven (‘Ik heb op andere manieren gekeken naar schuld of onschuld en daar nieuwe meningen over gevormd, niet zozeer alleen in dit verhaal maar ook in het algemeen’). De opmerkingen die de leerlingen hebben gemaakt met betrekking tot leren, sluiten aan bij het beeld dat op basis van de observaties en het gebruik van de hulpfunctie is geschetst. De leerlingen ervaren dat zij in de lessenreeks leren redeneren. Opvallend in vergelijking met de eerdere lessenreeksen is dat het onderdeel creëren nu veel vaker wordt genoemd. Mogelijk zorgt de nadruk die in deze digitale versie van het ontwerp is gelegd op het toewerken naar het einddoel ervoor dat de leerlingen zich bewuster zijn van de inzichten die ze verwerven. 11.6 Conclusies en implicaties voor het ontwerp Het voornaamste doel van de in dit hoofdstuk beschreven onderzoekscyclus was het onderzoeken van het effect dat de digitalisering van het ontwerp en het toevoegen van enkele game-elementen heeft op de activiteiten, de resultaten en de ervaringen van de leerlingen. Daarnaast is in deze versie van het ontwerp de digitale presentatie aangepast
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw