343 De derde onderzoekscyclus: het volledig digitale ontwerp eentonigheid ervaren, gaan over meerdere onderdelen van de lessenreeks. Alleen over de eindopdracht worden geen opmerkingen gemaakt die duiden op een ervaring van eentonigheid. Hoewel de lesobservaties het beeld geven dat de leerlingen betrokken waren, heeft Lessenreeks 3 niet het gewenste effect op de motivatie. De problemen die in Lessenreeks 2 zorgden voor externe motivatie zijn opgelost, maar het lijkt erop dat in Lessenreeks 3 met de ervaren eentonigheid een nieuw probleem is ontstaan. Op basis van deze resultaten is het wenselijk om in de volgende versie van het ontwerp te zorgen voor meer variatie in de opdrachten. 11.5.2 Leren In de lesobservaties is te zien dat de leerlingen gedurende alle lessen zelfstandig werkten en weinig vragen stelden. De vragen die gesteld werden, waren vooral praktisch van aard. Ook stelde een aantal leerlingen vragen over de redeneerstappen of het verwoorden van een inzicht. Over de stap ‘eigen inbreng’ bij opdracht 2 (over het vertelperspectief) werden meerdere inhoudelijke vragen gesteld. Het beeld dat op basis van de lessen ontstond, is dat de leerlingen met het digitale ontwerp zelfstandig leren redeneren en inzichten verwerven. In de loop van de lessen werden steeds minder vragen gesteld. Ook hadden de leerlingen minder tijd nodig voor de opdrachten. Het gebruik van de hulpfunctie, die in deze lessenreeks naast de instructievideo en de methode van ‘scaffolding’ is ingezet, sluit aan bij dit beeld. De leerlingen klikten in de eerste twee levels nog regelmatig op de hulpicoontjes, maar in level 3 en 4 deden ze dit nauwelijks meer. In level 5, waar een ander soort opdracht moest worden gemaakt, steeg het gebruik van de hulpfunctie weer. Om na te gaan of de leerervaringen van de leerlingen aansluiten bij het geschetste beeld, zijn de opmerkingen die ze in hun evaluaties hebben gemaakt met betrekking tot leren geanalyseerd volgens het model in Tabel 2.7, gebaseerd op de herziene taxonomie van Bloom (Anderson & Krathwohl, 2001). Het gaat in totaal om 165 opmerkingen. De resultaten van de analyse zijn weergegeven in Tabel 11.8.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTk4NDMw